Twinkle | Digital Commerce

455 miljoen naar Europese webshops in tweede kwartaal

2018-10-25
1000562
  • [nieuws]
  • 1:24

Nederlandse consumenten kochten tijdens het tweede kwartaal van 2018 in het buitenland via internet 18 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. In totaal besteedden ze dit kwartaal voor 455 miljoen euro in Europese webwinkels.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS, dat aan de hand van btw-aangiften van Europese webwinkels die dit jaar voor 100.000 euro of meer verkochten in Nederland. Wanneer rekening gehouden wordt met alle crossborder-spelers die onder die drempel in Nederland verkochten, loopt dat bedrag verder op. Hun verkopen aan Nederlanders zijn lastiger in te zien, omdat voor hen geen verplichting bestaat verdiensten aan de Nederlandse belastingdienst op te geven.

In vier jaar verdubbeld

Duidelijk is dat consumenten in ons land jaar op jaar meer besteden in het buitenland. In vier jaar tijd zijn de Nederlandse online bestedingen in Europese webwinkels volgens het CBS zelfs meer dan verdubbeld. Desondanks is het aandeel van Europese webwinkels in de Nederlandse online verkoop nog klein: vorig jaar ging het naar schatting om nog geen twee procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet.

Groeiontwikkelingen

Het CBS zet de groei van bestedingen in Europese webwinkels af tegen die in Nederlandse webwinkels; in het tweede kwartaal liggen die omzetontwikkelingen nagenoeg even hoog, met één procentpunt verschil in het voordeel van de Nederlandse shops. In de afgelopen jaren groeiden de bestedingen in Europese shops in de meeste gevallen harder dan die in shops van eigen bodem. In 2017 gaven Nederlanders opgeteld ongeveer 1,5 miljard euro uit in het Europese buitenland.