Twinkle | Digital Commerce

Google wijzigt Shopping 2.0-bonus

2018-10-05
1000562
  • 2:06

Zojuist heeft Google zijn CSS-partners laten weten updates door te voeren in het partnerprogramma. Dat ondergaat een paar belangrijke wijzigingen, die de tijdelijke teruggave van advertentietegoed op Google Shopping betreffen.

Tot dusver plukten webwinkels die aangesloten zijn bij een Comparison Shopping Services-partner de vruchten van het zogenoemde SpendMatch-programma: daarbij krijgen zij 20 tot 30 procent van hun uitgaven voor Google Shopping teruggestort op hun account, in de vorm van advertentietegoed. Het maximum lag daarbij op 32.000 euro.

Duwtje in de rug

Met onder meer die ‘Shopping-cadeaubon’ installeerde Google een incentive voor online adverteerders om voor een CSS-partner te kiezen, in plaats van bij Googles eigen CSS zelf te bieden op advertenties in Shopping: op die manier probeert de zoekmachinegigant de beloofde megaboete van de Europese Unie af te wenden. Inmiddels hebben zich in Nederland ruim zestig partijen aangemeld bij het CSS-partnerprogramma.

5 procent incentive

Met ingang van 1 november veranderen de spelregels echter. Webwinkeliers krijgen vanaf dan geen 20 tot 30, maar nog maar 5 procent van hun Shopping-uitgaven als advertentietegoed teruggestort op hun account. Wel is daarbij het maximum meer dan verdrievoudigd naar 100.000 dollar, ofwel 86.829 euro. Ook verbindt Google de huidige ‘losse’ termijn van 30 dagen waarin bestedingen voor Shopping gemeten worden, per november aan vaste kalendermaanden.

Geen verrassing

Voor CSS-partners is het geen verrassing dat Google de teruggave van het Shopping-advertentiekrediet verder aan banden legt: het was immers van begin af aan duidelijk dat die incentive van tijdelijke duur was, betoogde Producthero.com-oprichter Wouter Veenboer eind vorige week nog bij Twinkle. Ook Marcel Chaudron, directeur van CSS-partner Buy Now, zag de update aankomen. ‘Het hing in de lucht. Nu is er duidelijkheid: de ad credit-teruggave loopt door tot eind dit jaar, daarna is het naar alle waarschijnlijkheid afgelopen. Dat is natuurlijk wel nadelig voor alle klanten die veel spenderen aan Shopping, zo’n kickback is een aardig bedrag. Zeker met feestdagen als Black Friday, Sinterklaas en kerstmis in het vooruitzicht.’

CPC-marge

Toch is de ad credit-bonus juist niet de belangrijkste reden om naar een CSS-partner over te stappen, aldus Chaudron. ‘Het gaat vooral om het voordeel op lange termijn, en dat betreft in dit geval het cpc-margevoordeel dat voor iedere webwinkelier opgaat die niet meer rechtstreeks via Google met Shopping-veilingen meebiedt. Rechtstreeks bieden betekent dat je twintig procent van je geboden bedrag aan marge wegschuift naar Google, terwijl je via een CSS-partner 100 procent van je bod laat meewegen in de veiling.’

Lees ook:
- '5 vragen bij het selecteren van een Google CSS-partner' (28-09-'17)
- 'Aantal Google CSS-partners in Nederland gestegen naar 61' (28-09-'17)