Twinkle | Digital Commerce

Bang om de boot te missen?

2018-11-23
1000562
  • [opinie]
  • 1:48

Het is vandaag Black Friday. Een dag met te gekke kortingen overgewaaid uit Amerika. Dit jaar lijken meer webwinkels dan ooit mee te doen aan deze dag. 

Toch voelt het een beetje gek, waarom precies op deze vrijdag allemaal korting weg geven, terwijl de meeste webwinkels net in hun hoogseizoen zitten met de feestdagen voor de deur?

In de Verenigde Staten is de keuze voor Black Friday logisch te verklaren. De vierde donderdag van november is traditioneel Thanksgiving. Een dag om met de familie bij elkaar te komen en dankbaar te zijn voor wat we hebben. Gezien de afstanden in de Verenigde Staten groot zijn, is vrijwel iedereen zowel de donderdag als de vrijdag vrij. De vrijdag na Thanksgiving is dan ook het moment om de kerstinkopen te starten. Mensen gaan dan massaal naar de winkel. Om de koopgekte verder aan te wakkeren is Black Friday dus een logisch moment voor grote aanbiedingen.

Ook in Nederland wordt Black Friday steeds meer ingeburgerd. Toch is de dag eigenlijk lukraak overgenomen. Het is geen vrije dag en de Sinterklaasinkopen moeten toch sowieso deze weken al gedaan worden. Waarom doen dat toch zoveel webwinkels mee aan deze dag?

De verklaring is volgens mij logisch: iedereen is bang om de boot te missen. De concurrent doet aan Black Friday, dus waarom ik dan niet? Ook webwinkeliers die een paar weken geleden nog zeiden niet mee te doen, bedachten zich last minute en plaatsten nog wat mooie aanbiedingen in hun webwinkel.

Uiteindelijk wordt het een self-fulfilling prophecy. Consumenten worden door alle aandacht getraind om pas op Black Friday hun Sinterklaasinkopen te doen, te bang om een korting te missen. Webwinkeliers doen massaal mee, bang om omzet te missen. En uiteindelijk verplaatsen we de omzet naar de vrijdag, een aantal impulsaankopen nagelaten.

Zo wilde ik gisteren ook wat online bestellen, maar heb ik maar een dagje gewacht, wat toch 10 procent korting opleverde. Voor de oude prijs had ik het product ook gewoon gekocht, maar een beetje korting is altijd mooi meegenomen. Daarin verschillen we dan weer niet van de Amerikanen...

Lees ook: 'Kopen, kopen, niet kijken' (Twinkle 8-2017)