Twinkle | Digital Commerce

Amazon ontketent 'online food fight' met Thanksgiving

2018-11-20
1024512
  • [nieuws]
  • 1:23

Amazon bezorgt dit jaar tijdens Thanksgiving, dat aanstaande donderdag in de Verenigde Staten gevierd wordt, boodschappen binnen één uur thuis met zijn Prime Now-leverdienst.

De e-tailgigant levert in 63 steden thuis op de feestdag zelf, tot 14.00 uur. In nog eens 14 steden kunnen consumenten hun last minute-boodschappenorders zelf ophalen. Daarmee ontketent Amazon dit jaar een 'online food fight', schrijft Bloomberg, dat eveneens meldt dat dit jaar 16 procent van de Amerikanen boodschappen op internet koopt; de helft doet dit voor het eerst.

Amazon looft 20 dollar korting uit aan nieuwe Prime-abonnees, in te zetten op aankopen in de winkels van Whole Foods. Spraakassistent Alexa vertelt bovendien vanaf nu ook over lopende aanbiedingen bij de organische supermarktketen. Ook na Thanksgiving spaart Amazon kosten noch moeite om de online shopper voor zich te winnen: het gehele feestdagenseizoen bezorgt het bedrijf elke order gratis in de Verenigde Staten, zonder minimale orderwaarde.

Eenzame koploper

Volgens onderzoeksbureau eMarketer is het online marktaandeel van Amazon in de VS inmiddels gegroeid van 43,1 procent in 2017 naar 48 procent dit jaar. Als ver verwijderde tweede eindigt naar verwachting opnieuw eBay, met een marktaandeel van 7,2 procent; Walmart, dat voortdurend strijd levert om zijn online verkopen te doen groeien, zou Apple van de derde plaats stoten met een geschatte 4 procent.

Tijdens het afgelopen derde kwartaal genereerden online retailers in de VS bij elkaar bijna 121,5 miljard dollar omzet, ofwel een groei van 14,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Volgens vaktitel Internet Retailer komt dat neer op een aandeel van 13,5 procent in de totale retailsector.