Twinkle | Digital Commerce

Bepaal jouw B2B doelgroep binnen 15 minuten

2018-11-21
1000562
  • 3:21

In mijn vorig artikel zijn we door de stappen gelopen om, voor een B2C bedrijf, de doelgroep te bepalen. In dit artikel gaan we een stapje verder en leg ik uit hoe ik de doelgroep voor een B2B bedrijf bepaal. Met deze stappen bepaal ik binnen grofweg vijftien minuten de doelgroep voor het bedrijf.

Tekst: Ralf van Veen

Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Persoonlijk werk ik zoveel mogelijk met Excel om de lijst met data naar behoren te configureren.

Allereerst moeten we naar het juiste rapport gaan. Dit doen we door de volgende stappen te volgen:

  1. Ga naar 'Doelgroep'
  2. Ga naar 'Technologie'
  3. Ga naar 'Netwerk'

Dit rapport toont een lijst met netwerken die door bezoekers zijn gebruikt. Vaak vernoemen bedrijven hun netwerk naar de naam van het bedrijf zelf. Met dit rapport kunnen we dus zien welke bedrijven op de website hebben gezeten en welke mate van interesse ze hebben getoond.

Ik zou voor de meeste bedrijven aanraden om een langere periode te nemen. Dit verhoogt de betrouwbaarheid van het onderzoek. Klik rechtsonder op ‘rijen weergeven’ en selecteer het maximaal aantal rijen. Het aantal rijen dat wordt weergegeven wordt vervolgens geëxporteerd.

Bovenstaand rapport exporteer ik (dit kan via de knop ‘Exporteer’ linksboven) naar een XLSX bestand. Het is ook mogelijk om de volgende aanpassingen in Google Analytics te maken. Mijn eigen voorkeur gaat echter vaak uit naar Excel voor dit soort werkzaamheden.

Wanneer de data is geëxporteerd volgen we de volgende stappen:

  1. Pas een filter toe op het aantal sessies per netwerk (zie afbeelding). Deze wordt zo ingesteld, dat alle netwerken die meer dan drie sessies hebben, eruit worden gefilterd. Dit zijn veelal bedrijven of personen die netwerken (voor Nederlandse bedrijven) gebruiken met de naam Ziggo, KPN of XS4ALL.
  2. Wanneer dit is gedaan, kunnen alle netwerkproviders er handmatig worden uitgefilterd waardoor er alleen een lijst met bedrijven overblijft. Dit geeft (in mijn geval) in totaal 113 bedrijven die uiteindelijk overblijven.

Op basis van deze lijst analyseren we in welke branches deze bedrijven voornamelijk actief zijn. Wanneer een bedrijf actief is in meerdere branches kijken we naar wat de kernactiviteiten van het bedrijf zijn. De branche waar deze activiteiten in plaatsvinden, is in dat geval gekozen als de voornaamste branche waar het bedrijf in actief is.

Om de bedrijven te definiëren, heb ik voor de volgende aspecten van de bedrijven gekozen: aantal werknemers en stad waar het hoofdkantoor zit gevestigd. Op deze manier kan er een goed beeld worden gevormd van de bedrijven die interesse hebben getoond. Ik heb voor deze aspecten gekozen omdat het vaak vrij eenvoudig is om het aantal werknemers en de regio waarin een bedrijf actief is online op te zoeken.

Hierna maak je een overzicht met daarin de branches waarin de meeste bezoekers actief zijn op jouw website. Ik heb in mijn geval de top vier branches genomen. Hier tegenover heb ik het aantal werknemers gezet om de grootte van de bedrijven te bepalen.

Om de mate van interesse te meten heb ik de tijd op de website in seconden en het aantal pagina’s per sessie gezet. Op basis van dit tabel worden de conclusies over de doelgroep getrokken.

 

Branche

Aantal bedrijven

Aantal werknemers

Tijd op de website (seconde)

Pagina’s per sessie

Handel en retail

29

5

269,35

7,72

Bouw en vastgoed

19

11

304,21

9,89

ICT

17

26

287,80

11,50

Industrie

16

15

325,79

13,11

 

Uit bovenstaande tabel blijkt dat veruit de grootste groep van bezoekers naar een website voorkomt in de branche Handel en retail. De hoogste mate van interesse wordt getoond door bedrijven uit de industriële sector. Dit kan worden afgelezen uit het aantal pagina’s per sessie en de tijd die is gespendeerd op de website.

Daarnaast kan worden afgelezen dat de bedrijven die de website hebben bezocht uit de ICT sector gemiddeld de meeste werknemers hebben. De meest interessante sectoren uit bovenstaand tabel zijn industrie en handel en retail.

Wanneer je een duidelijke conclusie kunt trekken over jouw B2B doelgroep dan kun je hierop je marketinguitingen baseren. Het is wel altijd belangrijk om bij deze bepaling ook je eigen aanbod mee te nemen. Wanneer veel bedrijven uit één branche interesse tonen in je website betekent dit nog niet dat je deze branche goed kunt bedienen.

Ralf van Veen is SEO-freelancer en oprichter van CreativeMarketingChecks.