Twinkle | Digital Commerce

Zalando past strategie aan en maakt meer onderscheid tussen b2c en b2b

2024-03-13
1000562
  • [nieuws]
  • 3:08

Zalando zet voortaan in op twee groeipijlers en wil daarmee op termijn een groter deel van de Europese fashionmarkt bedienen. Concreet past het bedrijf zijn strategie aan om een pan-Europees ecosysteem te kunnen bieden. Op termijn moet dat voor aanhoudende groei zorgen; op basis van de meest recente jaarcijfers een begrijpelijke keuze.

Het bedrijf spreekt in de vandaag gepubliceerde jaarcijfers van 2023 over een ‘uitdagend’ jaar. Als je die cijfers erbij pakt valt dat te begrijpen. Zo daalde het handelsvolume met 1,1 procent naar 14,6 miljard euro, komt de omzet 1,9 procent lager uit op 10,1 miljard en zag het bedrijf minder klanten en daardoor orders op het platform. Positieve noot is dat de inspanningen om het resultaat te verbeteren zijn vruchten afwerpt: de nettowinst kwam uit op 83 miljoen euro in de plus, aanzienlijk meer dan de 16,8 miljoen euro een jaar eerder.

Tot zover de cijfers van het afgelopen jaar. Want interessanter is hoe Zalando naar de toekomst kijkt. Om de groei weer op te pakken én vast te houden, is een strategiewijziging nodig. Eén die niet zozeer alleen richt op het platformmodel waar Zalando de afgelopen jaren op inzetten, maar het ontwikkelen van Europa breed ecosysteem voor consumenten en zakelijke klanten. Dat ecosysteem moet ervoor zorgen dat dat tot 2028 een jaarlijkse groei tussen de 5 en 10 procent wordt gerealiseerd. Concreet wil Zalando ‘op de lange termijn’ 15 procent van de Europese modemarkt – die goed is voor 450 miljard euro – bedienen.

Daarbij wordt vanaf nu dus onderscheid gemaakt tussen een b2c- en b2b-pijler. Op b2c-gebied wil het bedrijf zijn eigen platform ontwikkelen en meer in te zetten op onderscheidende proposities voor categorieën zoals Sport en Kids & Family, waarbij meer wordt ingezet op inspiratie en entertainment. Ook komt er meer aandacht voor personalisatie middels Artificial Intelligence, duurzamere keuzes en een verscherpte focus op inclusiviteit. De webshop van Zalando wordt dus meer een plek voor inspiratie en om klanten te helpen in verschillende levensfases, van kind tot volwassene. In bepaalde markten zet Zalando al in op verschillende van deze proposities, maar deze worden nu naar meer markten uitgerold. Tot slot komt er meer aandacht voor personalisatie en inspiratie. Kennis op dat vlak heeft het platform de afgelopen jaren opgedaan door bijvoorbeeld de overname van mediaplatform Highsnobiety.

Van bedrijf naar bedrijf

De tweede pijler is dus b2b: diensten die Zalando voor andere bedrijven levert. Zalando neemt de cijfers van die tak vanaf dit jaar ook op in de financiële resultaten. De afgelopen jaren heeft het bedrijf veel geïnvesteerd in technologie en logistiek en daar wil het bedrijf nu meer van profiteren. Een belangrijke rol daarbij is weggelegd voor ZEOS: de fulfilmentdienst voor derden die eind vorig jaar het levenslicht zag. Volgens Zalando helpt die dienst zakelijke klanten niet alleen op het gebied van logistiek, maar kunnen ze ook middels data hun business optimaliseren. Als laatste biedt ZEOS ze additionele diensten zoals content of hulp bij financiën.

Vraag is wel wat de strategie-update in de praktijk daadwerkelijk gaat veranderen. Veel van de wijzigingen berusten namelijk op al beschikbare diensten die nu onder een aparte pijler worden gebundeld. Co-ceo Robert Gentz heeft in ieder geval veel vertrouwen in de nieuwe koers: ‘Onze ambitie is om terug te keren naar een sterke groei en onze marge-uitbreiding voort te zetten. (…) In b2c gaan we verder dan alleen transacties door onze 50 miljoen klanten in heel Europa nog betere kwaliteitservaringen en producten te bieden die passen bij hun levensstijl en gepersonaliseerde inhoud, inspiratie en entertainment. In b2b zullen we de bedrijven van partners en verkopers binnen en buiten Zalando van helpen groeien, waarbij we gebruik maken van onze unieke logistieke infrastructuur, software en diensten.’

Eind vorig jaar bracht Twinkle een bezoek aan Zalando in Berlijn. Voor een kijkje in de keuken en hoe het nieuwe online tijdperk er volgens het platform uitziet.