Twinkle | Digital Commerce

'Bijna één op de vijf Belgische aankopen online'

2019-03-14
1000562
  • [nieuws]
  • 0:57

In België wordt inmiddels 18 procent van de aankopen online gedaan. De gemiddelde Belg shopt 11,6 keer digitaal per jaar.

Dat stelt de Belgische branchevereniging BeCommerce in de jaarlijkse Markt Monitor. Het gemiddelde totaalbedrag dat Belgen in 2018 spendeerden komt neer op 1273 euro. In totaal komen de online uitgaven bij onze zuiderburen uit op 10,67 miljard. Een half miljard meer dan vorig jaar, toen de uitgaven voor het eerst boven de tien miljard uitkwamen.

De groei (9 procent) komt procentueel gezien op gelijke hoogte met die in Nederland. Daar stegen de online verkopen vorig jaar met 10 procent naar 23,7 miljard euro. Volgens Sofie Geeroms, managing director van BeCommerce is de groei van de gemiddelde aankopen per Belg opvallend: ‘In 2017 was dit nog 10,3 keer voor een totaalbedrag van 1191 euro, een duidelijke stijging.’

Speelgoed

Uit de cijfers blijkt verder dat Belgen graag online speelgoed shoppen. In die categorie gaven de Belgen vorig jaar 38 procent meer uit. Ook de categorie ‘Health & Beauty’ groeit met 35 procent snel, al zijn de daadwerkelijke opbrengsten binnen die groep nog niet zo hoog.