Twinkle | Digital Commerce

‘Multichannelers’ beginnen 2019 met vijfde meer omzet

2019-03-15
1000562
  • [nieuws]
  • 0:49

Bedrijven die online verkoop niet als hoofdactiviteit hebben, de zogeheten ´multichannelers´ hebben in januari 21,6 procent meer omzet geboekt.

Dat blijkt uit detailhandel cijfers van het CBS. De online omzet in die maand komt 15,8 procent hoger uit dan in dezelfde maand in 2018, terwijl pure webwinkels 11,8 procent meer omzette. Daarmee komt het januari-gemiddelde van webwinkels dit jaar stukken lager uit dan vorig jaar, toen de groei in dezelfde maand bij pure players uitkwam op 20,5 procent.

De omzetgroei bij de multichannelers is wel een stuk lager dan bijvoorbeeld in november vorig jaar, toen de omzet nog met een derde toenam.

Doe-het-zelfzaken

Over het algemeen zette de detailhandel in januari dit jaar 1,6 procent meer om. Dat is dus bijna tien keer minder dat de online omzetgroei. Vooral doe-het-zelfzaken deden het goed. Zij zagen hun omzet met maar liefst 6,2 procent stijgen. De omzet van kledingwinkels nam juist met 5 procent af.