Twinkle | Digital Commerce

Producten kopen in Google Images

2019-03-06
1000562
  • 1:43

Consumenten die op Google een afbeelding zoeken, kunnen nu artikelen uit die afbeelding rechtstreeks aanschaffen. De internetgigant test met ‘Shoppable ads’ in Google Images.

Met de proef, die vooralsnog alleen in Amerika wordt uitgevoerd, richt Google zich naar eigen zeggen op een grote groep consumenten die graag aankopen wil doen in Google Images. ‘Een recente studie toont aan dat Google de eerste plaats is waar Amerikaanse consumenten een nieuw merk of product vinden’, verklaart Surojit Chatterjee, vice president product management bij Google Shopping. ‘Daarnaast hebben we gezien dat 50 procent van de online shoppers een aankoop wil doen nadat ze een afbeelding van het product hebben gezien.’

Kleine schaal

Door ‘Shoppable ads’ toe te voegen aan Google Images hoopt de internetgigant dat retailers op een andere manier hun klanten gaan benaderen. ‘Met deze nieuwe indeling kunt u meerdere producten die beschikbaar zijn voor verkoop markeren in uw gesponsorde advertentie bij de resultaten van Google Images’, verklaart het bedrijf verder. Google test op dit moment op kleine schaal met een geselecteerd aantal adverteerders. Zoekresultaten die voor Amerikaanse consumenten ‘Shoppable ads’ moeten opleveren zijn volgens Google op dit moment: ‘home office ideas’, ‘shower tile designs’ en ‘abstract art’. Dit is echter op dit moment slechts voor een klein deel van de consumenten te zien, stelt het bedrijf.

De proef wordt de komende maanden verder uitgebreid naar meer categorieën. Consumenten die toegang hebben tot de Shoppable ads, zien volgens Google bij afbeeldingen product- en prijsinformatie wanneer ze met hun muis over de afbeelding bewegen. Als ze erop klikken komen ze vervolgens rechtstreeks in de webwinkel uit waar ze het product kunnen kopen. Daarnaast kunnen ook de zogenoemde Showcase ads worden toegevoegd aan Google Images. De Showcase ads werden vorig jaar geïntroduceerd in Google Shopping. Met deze ads kunnen adverteerders hun merk introduceren en het assortiment presenteren aan de consument.

Merchant Centre

Tot slot meldt Google dat retailers eenvoudiger en sneller productdata kunnen delen met Google, hierdoor stelt het bedrijf meer informatie te kunnen delen met potentiele kopers. ‘En we willen onze samenwerking met retailers voortzetten, zodat we consumenten op deze momenten kunnen helpen om tot een aankoop te komen.’