Twinkle | Digital Commerce

Cloud-native zijn: wat betekent dat nu écht?

2019-06-27
1000562
  • [branded content]
  • 2:19

Veel bedrijven claimen dat ze cloud-native zijn, terwijl ze in werkelijkheid gebruikmaken van lift-and-shift. Dit betekent dat ze bestanden en data verplaatsen naar de cloud, en daarmee dus niet cloud-native zijn. Maar wat betekent cloud-native zijn dan? En waarom is het zo belangrijk voor retailers?

De voordelen van werken in de cloud zijn al grotendeels bekend. Iedereen heeft bijvoorbeeld toegang tot bestanden – ook op afstand – en bedrijven hoeven geen dure on-premise-apparatuur aan te schaffen. Cloud-native-platformen, zoals dat van commercetools, gaan een stap verder. Ze zijn in de cloud ‘geboren’ en zijn dus onderdeel van het cloud-ecosysteem. Hierdoor hoeft commercetools niet voor elke klant een aparte cloud aan te maken, omdat hij zich al in de cloud bevindt.

Dit brengt op het gebied van veiligheid voordelen met zich mee. Zo hoeft de security-afdeling van commercetools – bij wijze van spreken – geen duizend knipperende lampjes (lees: clouds) in de gaten te houden, maar slechts ééntje. Als er dus iets gebeurt, zien beheerders dat meteen en kan er snel ingegrepen worden. Iets wat voor retailers van levensbelang is, want downtime is een dooddoener.

Hoe sneller een probleem is verholpen, hoe sneller klanten weer producten kunnen bekijken en kopen. Bovendien werken alle systemen op dezelfde, overzichtelijke manier, zowel aan de voorkant als aan de achterkant, wat zorgt voor een snelle afhandeling van vragen of problemen.

Nooit bang zijn voor overbelaste website

Maar wat maakt cloud-native zijn nu zo belangrijk voor retailers? Effectief toegepast leidt een cloud-native-aanpak tot een snellere time-to-market, hogere schaalbaarheid en efficiency. In de praktijk kunnen retailers hierdoor nieuwe concepten en bijvoorbeeld grootschalige uitverkopen lanceren zonder te vrezen dat de site overbelast raakt.

Met een cloud-native-platform zoals dat van commercetools kun je onbeperkt schalen en uitbreiden en de capaciteit in een handomdraai bijvoorbeeld verdubbelen. Bijvoorbeeld als er een piek in bezoekers wordt gedetecteerd. Dit betekent dat retailers dus met belangrijke dagen zoals Black Friday of Sinterklaas niet extra apparatuur hoeven aan te schaffen om alle traffic aan te kunnen.

Snelle, responsieve applicaties

Geen lange laadtijden, of slome applicaties. Snelheid staat centraal bij cloud-native-platforms zoals commercetools. Met behulp van documentgebaseerde databases kunnen gemiddelde responstijden bereikt worden van <100 milliseconden per aanvraag. Een groot voordeel voor innovatie met bijvoorbeeld internet of things- en virtual-reality-implementaties, want ontwikkelaars kunnen in een hoog tempo nieuwe functies testen en lanceren.

Uiteindelijk is cloud-native zijn dus de motor van een succesvol e-commerceplatform. Wanneer retailers cloud-native combineren met microservices en API’s maken ze hun platformen nog flexibeler en innovatiever. Zo staan ze sterk in de schoenen voor toekomstige ontwikkelingen én bezoekersaantallen.

Cloud-native is een van de vier pilaren van de Speed of MACH-formule: Microservices, API-first, Cloud-native en Headless. MACH maakt commercetools uniek in Nederland en in de rest van de wereld. Weten hoe het cloud-native-commercetools-platform en de Speed of MACH jouw business kunnen versterken? Bezoek de commercetools website of neem contact op met zijn accountmanagers.