Twinkle | Digital Commerce

Omzet webwinkels groeit 16,6 procent in eerste kwartaal

2019-06-05
1000562
  • [nieuws]
  • 1:12

De internetverkopen winnen nog altijd meer terrein, zo meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers. De internetomzet was in het eerste kwartaal 16,6 procent hoger dan vorig jaar.

De verkopen via internet namen in het eerste kwartaal veel sterker toe dan de winkelverkopen. In totaal zette de Nederlandse detailhandel 3,4 procent meer om in eerste kwartaal in vergelijking met 2018. De omzet van de internetverkopen was in het eerste kwartaal 16,6 procent hoger, geeft CBS aan.

De sterkste groei van was bij wederom bij de multichannelers te zien. Hun internetomzet was in het eerste kwartaal maar liefst 23,6 procent hoger dan een jaar eerder. Bij de pure players (postorderbedrijven en webwinkels) groeide de omzet met 12,2 procent.

Doe-het-zelf- en meubelwinkels

Vooral branches gerelateerd aan de woningmarkt, zoals de doe-het-zelf- en de meubelbranche boekten een hogere omzet. De omzet van de meubelwinkels was 4,7 procent hoger, die van doe-het-zelfwinkels 8,0 procent.

In de totale non-foodsector werd in de eerste drie maanden van dit jaar 2,5 procent meer omgezet dan in dezelfde periode van 2018. Dit ondanks de minder goede cijfers van de speelgoed- en kledingwinkels, respectievelijk -15 procent en -0,8 procent.

In de foodsector was in het eerste kwartaal vooral de omzet bij de supermarkten hoger. De supermarkten zetten 2,7 procent meer om.