Twinkle | Digital Commerce

Begin bij jezelf

2019-07-18
1000562
  • [opinie]
  • 1:37

‘Is duurzaam verpakken een individuele of een branche-aangelegenheid?’, vroeg de redactie aan Arnout Baas, marketing & e-commerce manager van Dille & Kamille.

Tekst: Arnout Baas

Zoals ze in het Engels mooi zeggen: ‘The road to hell is paved with good intentions.’ Als je van mening bent dat duurzaamheid belangrijk is, dat je daar als bedrijf iets aan zou kunnen doen, maar toch blijft wachten op ‘de branche’ of opgelucht ademhaalt als ‘de branche’ minder strenge eisen stelt dan verwacht, dan ben je wat mij betreft al een eind op de verkeerde weg.

Grote slagen slaan

Natuurlijk kun je grotere slagen slaan met z’n allen en dus als branche. En vaak is het nodig dat een branche zich ermee bemoeit en de goede koers uitzet. Maar zonder individuen is er geen branche en dus moet iedereen beginnen met naar zichzelf te kijken. Ook al bespaar je maar een beetje plastic opvulmateriaal, gebruik je voortaan FSC-karton of moedig je klanten aan tot hergebruik van verpakkingsmateriaal; alle kleine beetjes helpen.

Bovendien kan het fantastische marketing zijn. Zie hoe Coolblue aanmoedigt om dozen her te gebruiken en bol.com grapjes maakt als ‘deze doos is groen en jij bent niet kleurenblind’. Mensen vinden het leuk en worden bovendien meegenomen in een mooi duurzaam verhaal.

'Mei plasticvrij'

Bij Dille & Kamille hebben we in de ‘mei plasticvrij’-maand besloten geen plastic meer te gebruiken voor onze online bestellingen. Of alle bloempotjes en borrelglazen heel bij de klant aankomen, was wel even spannend, maar deze duurzame verbetering leidt tot veel enthousiaste reacties. Intern en extern. Klanten moedigen ons aan en geven elkaar tips.

Of het daadwerkelijk het klimaat een beetje beter maakt? Jazeker. Alleen is de vraag of het 0,00000001% of 0,00000002% scheelt. Inderdaad bijna niks. Maar als iedereen bijna niks doet, komen we een stuk verder dan als we allemaal hadden gewacht op ‘de branche’.

Arnout Baas is marketing & e-commerce manager van Dille & Kamille. Hij geeft de pen voor de volgende column door aan Laurens Spiele, e-commerce manager van Decathlon.