Twinkle | Digital Commerce

E-commercesector is puberteit ontgroeid

2024-05-02
1000562
  • [visie]
  • 2:09

Door de coronaperiode is de e-commercesector plots volwassen geworden. Omzetgroei komt niet meer vanzelf en met de volwassenheid zijn ook de verantwoordelijkheden toegenomen. Waar mensen de puberteit hebben om met vallen en opstaan te wennen aan nieuwe verwachtingen, moesten webwinkels deze transitie in één keer doorstaan. De wereld is immers veranderd en vraagt om ander gedrag.

Traditionele retailers, die oorspronkelijk alleen fysieke winkels hadden, lijken vaak al een stap verder te zijn. Albert Scholte van Bever benadrukte in Twinkle dat de toekomst van retail in circulariteit ligt, wat een fundamentele verschuiving in ons consumptiegedrag en aanbod vereist. ‘Het meest duurzame wat we kunnen doen is al onze winkels sluiten’, aldus Hans Geels van Dille & Kamille, en hij heeft daarin absoluut gelijk.
De verantwoordelijkheid strekt zich verder uit dan oppervlakkige maatregelen zoals het promoten van gerecyclede verpakkingen of het inzetten van elektrische bezorgbusjes, praktijken die vaak naar greenwashing neigen. Echte verandering vereist een diepgaande heroverweging van hoe we consumeren. Circulair zijn is de toekomst; niet verkopen is nog duurzamer.
De rol van innocent bystander, die veel online verkopers – vooral dropshippers en marktplaatsen – hebben aangenomen, is onhoudbaar. Het komt naïef, puberaal en onverantwoordelijk over. Excuses als 'de consument koopt het toch wel, als het niet bij ons is, dan wel ergens anders' of 'de consument wil niet meer betalen' zijn niet meer van deze tijd.

Als webwinkel is het je taak consumenten te verleiden. Wie consumenten kan verleiden tot kopen, kan ze ook inspireren tot bewuster consumeren. Online spelers zijn hierin vaak veel effectiever dan de eerder genoemde fysieke retailers. Dit zal ongetwijfeld betekenen dat er minder verkocht wordt, wat invloed kan hebben op ranglijsten zoals de Twinkle100, maar het is een noodzakelijke stap. Die kan bovendien financiële voordelen opleveren, bijvoorbeeld door minder retouren.

Het is tijd om de focus te verschuiven van het puur najagen van verkopen naar het stimuleren van duurzame aankoopbeslissingen. Dit betekent dat we consumenten aanmoedigen om te kiezen voor producten die langer meegaan en die teruggestuurd kunnen worden voor hergebruik of recycling. We moeten af van de ‘koop en gooi weg’-mentaliteit en naar een cultuur van bewust kopen en behouden.
Het voelt vreemd; jarenlang draaide alles om groei en kwam de rest later. De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat 'later' nu is. Daarmee ligt er een uitdaging om productselecties, marketingstrategieën en KPI’s te heroverwegen.

Is niet bijna elke webwinkel ooit begonnen omdat het spannend was om te pionieren in een nog onrijpe wereld? Grijp dan nu de kans om opnieuw een nieuwe wereld te verkennen.