Twinkle | Digital Commerce

Nederlander verkiest goedkope bezorging boven groene

2019-11-04
1000562
  • 1:40

Als klanten moeten kiezen tussen duurzame bezorging of goedkopere, kiest twee derde voor lagere kosten en niet voor de groene optie. Dit blijkt uit onderzoek van Capterra.

Capterra, een online platform dat bedrijven en particulieren helpt de juiste software te vinden (sinds 2015 onderdeel van Gartner) deed onderzoek naar online klantbeleving en shopgedrag van Nederlanders.

Verzendproces belangrijke succesfactor

Het bedrijf meldt dat een belangrijke succesfactor voor webshophouders het verzendproces is en bracht daarom in kaart welke bezorgopties het belangrijkste voor de klant zijn. De top-5:

Online shoppers willen hun aankopen zo snel mogelijk ontvangen. Een snelle levertijd, binnen één dag, is dan ook voor 42 procent van de respondenten de belangrijkste bezorgoptie in een webwinkel. Thuis afleveren is voor 33 procent het allerbelangrijkste.

Twee bezorgopties voorgelegd

Capterra onderzocht ook of de klant geïnteresseerd is duurzaam verzenden. De respondenten kregen een scenario voorgelegd met de keuze tussen twee bezorgopties:

Groen: bezorging van het pakketje met duurzame bezorging met de fiets of door een elektrisch voertuig voor 4,35 euro.
Wit: bezorging van het pakketje door bezorging met een bestelbusje voor 3,60 euro.

67 procent blijkt te kiezen voor het (witte) bestelbusje. Goedkoper verzenden wint het dus nu nog van duurzaam verzenden. ‘Toch koos een derde van de consumenten wel voor groen en dat is een interessante tendens, omdat veel mensen dus wel bereid zijn om meer te betalen als daar een milieuvriendelijke bezorgmethode tegenover staat’,  aldus Capterra.

100-250 euro per drie maanden

Uit het onderzoek blijkt verder dat 98 procent van de Nederlandse consumenten (18 jaar en ouder) het afgelopen jaar iets in een webshop heeft gekocht. De meeste mensen kochten in 2019 zelfs tussen de tien en twintig producten online. 19 procent deed meer dan twintig online aankopen. De gemiddelde online shopper gaf in 2019 tussen de 100-250 euro per drie maanden uit.

Capterra voerde in de maand oktober 2019 deze online-enquête uit onder 194 Nederlandse online shoppers tussen de 18 en 85 jaar. De resultaten zijn representatief voor het onderzoek, maar niet noodzakelijk voor de Nederlandse bevolking als geheel.