Twinkle | Digital Commerce

Amazon verbiedt partners met FedEx te werken

2019-12-17
1609856
  • 1:20

Amazon voert de strijd met de logistieke Amerikaanse gigant FedEx verder op. Het bedrijf verbiedt verkooppartners om Prime-orders met FedEx te laten bezorgen.

FedEx heeft de maatregel van Amazon, die deze week van kracht is geworden, bevestigd aan Business Insider. Een woordvoerder geeft aan dat het besluit slechts een klein aantal verkopers treft, die hun verzendopties juist in deze drukke tijd van het jaar zien afnemen. Waardoor zij hun klanten mogelijk teleur moeten stellen.

Prime customer experience

De getroffen FedEx-klanten zullen Prime-orders op een andere manier moeten gaan verzenden. Dat zijn bestellingen van geabonneerde klanten van Amazon, waarbij bepaalde verzendvoorwaarden gelden. Volgens Amazon voldoen FedEx Ground en FedEx Home niet aan de gestelde normen voor Prime-bezorgingen. De maatregel blijft van kracht zolang de performance niet verbetert.

De ‘Prime customer experience’ staat op het spel, aldus de webgigant in een e-mail aan online verkopers, waar The Wall Street Journal inzage in kreeg. Zij kunnen nog wel gebruik maken van premium-service FedEx Express om Prime-orders te laten bezorgen. Ze kunnen natuurlijk ook met een andere bezorgpartij in zee gaan, of het Prime-embleem van producten op Amazon.com afhalen.

Eigen bezorgnetwerk

Amazon liet ook eigen orders door FedEx bezorgen bij klanten, maar maakte afgelopen zomer een abrupt einde aan die samenwerking. In eigen land werkt het bedrijf nog wel samen met UPS, USPS, daarnaast bouwt Amazon aan zijn eigen bezorgnetwerk. Eerder stopte FedEx met luchtvrachtvervoer voor Amazon in de VS, waardoor het vuurtje oplaaide. ‘We focussen op het bedienen van de bredere e-commerce markt’, zei de vervoerder dit voorjaar.