Twinkle | Digital Commerce

Milieubelastende bezorgkilometers

2020-03-27
1000562
  • 1:32

‘Bezorging is voor een duurzame webshop een heikel punt’, was de stelling die de redactie van Twinkle voorlegde aan Sjoerd Trompetter, medeoprichter van Naïf.

Tekst: Sjoerd Trompetter

Ja, dat is het voor ons zeker. Bij Naïf Natural Skincare proberen we alles zo duurzaam mogelijk te doen: de beste ingrediënten voor onze verzorgingsproducten, natuurlijke verpakkingen van bio-plastic en focus op producten waar we echt het verschil mee kunnen maken. Zoals natuurlijke zonnebrand en plasticvrije billendoekjes die biologisch afbreekbaar zijn. Hier stoppen we veel tijd en energie in met z’n allen. Maar dan moet het nog bij de klant komen … In ons streven onze footprint te verminderen is logistiek een belangrijke factor. We produceren al onze producten in Nederland maar verkopen deze wél over de hele wereld. En voor onze webshop verzenden we elke dag vele pakketjes door heel Europa. Hiervoor worden een hoop milieubelastende bezorgkilometers gemaakt, hetgeen bezorging inderdaad voor ons een heikel punt maakt.

E-commerce, daar kunnen en willen we echt niet meer omheen. Onze klanten zijn erg gehecht aan het gemak van de webshops. Als bedrijf is bezorging dan ook een noodzaak. Om de impact hiervan te beperken doen we van alles, zoals proberen de orderwaarde te vergroten zodat er niet voor één tube gereden wordt. Dit is goed voor planet & profit. Daarnaast werken we met pick-up-points en avondbezorging waardoor er veel minder bezorgpogingen nodig zijn. Ook iets wat onze klanten waarderen. Binnenkort starten we een pilot waarbij klanten de CO2 uitstoot van het product kunnen compenseren.

Maar dit kan en moet slimmer! Al met al is pakketbezorging niet heel duurzaam. Door in te zetten op schonere voertuigen en slimmere bezorging moeten hier nog grote stappen gezet worden de komende jaren. Tot die tijd blijft bezorging voor Naïf een heikel punt.

Sjoerd Trompetter is medeoprichter van Naïf. Hij geeft de pen voor de volgende column door aan Tineke Meeder-Rosbergen, directeur van Partydeco.nl, Weddingdeco.nl & Kidsdeco.nl.