Twinkle | Digital Commerce

E-commercespelers spenderen meer aan tv-reclame

2021-01-18
1000562
  • [nieuws]
  • 0:51

De bestedingen aan tv-reclame door e-commercebedrijven namen in vijf jaar tijd toe met 50 procent, naar bruto 254 miljoen euro in de eerste drie kwartalen van 2020. Dat blijkt uit een recente analyse van Nielsen.

De uitkomsten leren onder meer dat televisie, internet en dagbladen de belangrijkste mediums vormen voor e-commercespelers. Qua branches investeerden met name modebedrijven, warenhuizen en woninginrichters in televisiereclame om meer bekendheid te genereren. Vinted groeide afgelopen jaar uit tot de grootste tv-adverteerder in e-commerceland: in de eerste drie kwartalen van 2020 gaf het online platform dat tweedehands kleding verkoopt 31,3 miljoen euro (bruto) uit aan televisiereclame. Achtereenvolgens Belsimpel, bol.com, Coolblue en Dekbed-discounter complementeren deze top-5.

De betreffende studie is opgezet in samenwerking met Screenforce, dat ook Ruigrok Netpanel onderzoek liet doen naar het e-commerce aankoopgedrag van Nederlanders en Belgen en de rol die media daarbij spelen. Die resultaten worden later gepubliceerd.