Twinkle | Digital Commerce

Opnieuw recordomzet in China op Singles Day

2021-11-12
1000562
  • [nieuws]
  • 1:17

E-commercepartijen in China breken opnieuw alle records op Singles Day. Alibaba zegt voor een bedrag van 73,8 miljard euro te hebben verkocht. Een stijging van ruim 8,5 procent ten opzicht van 2020: toen verkocht het bedrijf voor 68 miljard euro. Het handelsvolume van JD.com groeide zelfs met 28,6 procent naar 47,6 miljard euro.

Eerder eiste de Chinese regering een versobering van het evenement. Alibaba plaatste om die reden dit jaar geen tellers die live de verkopen bijhouden en ook werden er minder marketing uitingen gedaan in de aanloop naar Singles Day. Het kon niet voorkomen dat dit jaar groter was dan voorgaande jaren: maar liefst 900 miljoen Chinese consumenten gingen op koopjesjacht en konden kiezen uit aanbieden van 290.000 deelnemende merken.

2021 is de dertiende editie van het koopjesfestival, dat Alibaba in 2009 begon als een eendaags event. Sindsdien groeide het uit tot een event dat dit jaar van 1 november tot 11 november duurde. Alibaba’s cmo Chris Tung noemt dit een coming-of-age moment voor de dag. De werkelijke waarde van 11.11 ligt volgens hem in de rol die het speelt in de toekomst van de consumptiemaatschappij, waarbij meer nadruk komt te liggen op duurzaamheid en inclusiviteit. ‘11.11 gaat over hoe we onze nieuwe technologie zo goed mogelijk kunnen inschakelen om merken en verkopers te helpen om duurzame en inclusieve groei te bereiken.’

[Foto: Alibaba]