Twinkle | Digital Commerce

De waarde van een goede domeinnaam

2022-06-02
1000562
  • [branded content]
  • 2:50

Als je een domeinnaam wilt kopen, aangeboden krijgt of wilt verkopen, is het verstandig om de waarde ervan te bepalen. Over het algemeen geldt dat we geneigd zijn om een te hoge waarde toe te kennen aan een domeinnaam. In dit artikel wordt uiteengezet welke factoren invloed hebben op de waarde van een domeinnaam, zodat jij in de toekomst de juiste waarde van een domeinnaam kunt bepalen.

  1. Financiële waarde

Voor een domeinnaam betaal je jaarlijks een bepaald bedrag om in het bezit te kunnen zijn (en blijven) van de betreffende domeinnaam. Je koopt een domeinnaam voor een prijs die varieert van één tot enkele duizenden euro’s. De waarde is afhankelijk van waar je welke domeinnaam aanschaft.

Domeinnaam aanschaffen bij een registrar

Een .nl-domeinnaam die nog niet in gebruik is, kost bij een ‘registrar’ doorgaans slechts enkele euro’s per jaar. Een registrar is een bedrijf dat in opdracht van bedrijven, instellingen of personen een domeinnaam registreert.

Domeinnaam aanschaffen bij een handelaar

Echter zijn er ook ‘handelaren’ in domeinnamen die buitenproportionele prijzen voor domeinnamen vragen. Dikwijls kopen zij potentieel succesvolle domeinnamen op, die ze vervolgens voor veel geld door kunnen verkopen of zelfs verhuren. Zij spelen vaak in op de emotionele waarde van een domeinnaam. Kopers worden namelijk vaak getrokken naar korte, makkelijk te onthouden domeinnamen. Door veel geld te vragen voor dergelijke domeinnamen, worden kopers in die voorkeur bevestigd.

Alhoewel een beknopte domeinnaam zeker een meerwaarde is, dien je jezelf af te vragen: wat is deze specifieke domeinnaam daadwerkelijk mij daadwerkelijke werd?

  1. Commerciële waarde

De combinatie van letters en woorden is immers niet het enige dat een domeinnaam waardevol maakt. De waarde is tevens afhankelijk van de autoriteit en reputatie van de domeinnaam. Deze factoren beïnvloeden de relevantie en vindbaarheid van een domeinnaam en daardoor tevens de waarde ervan.

Autoriteit van een domeinnaam

Met autoriteit van een domeinnaam wordt gedoeld op de ‘backlinks’ die naar de domeinnaam verwijzen. Backlinks zijn verwijzingen naar de domeinnaam vanaf een externe website. Backlinks worden daarom ook ‘externe links’ genoemd. Backlinks zijn waardevol, omdat ze aantonen dat de domeinnaam bestaat, de informatie die op de website staat de moeite waard is om te delen en bovendien zorgen voor een betere vindbaarheid in zoekmachines.

Als je de autoriteit van een domeinnaam wilt controleren, dien je hiervoor een speciale tool aan te schaffen (Ahrefs, Moz, Semrush, Majestic, enzovoorts). In sommige gevallen kun je een proefabonnement aanschaffen, maar meestal ben je gebonden een aan betaalde abonnementstermijn.

Als je een domeinnaam wilt kopen die al over backlinks beschikt, is het verstandig om na te gaan of deze backlinks daadwerkelijk relevant voor je zijn. Je wilt niet onnodig veel geld betalen voor onbruikbare backlinks. Wanneer externe websites weinig tot geen overeenkomsten hebben met het onderwerp van jouw website, zal een backlink op die externe website nauwelijks voordelen opleveren.

Geschiedenis (en reputatie) van een domeinnaam

Om onwenselijke associaties te voorkomen, is het tevens verstandig om de geschiedenis van een domeinnaam te checken. Dat een domeinnaam op het moment dat je deze wilt aanschaffen vrij is, wil namelijk niet zeggen dat deze nog niet eerder gebruikt is. Er zijn diverse websites waarop je de geschiedenis van een domeinnaam kunt checken. Dikwijls krijg je er screenshots te zien van eerdere websites die op die domeinnaam stonden geregistreerd.

Op die manier kun je de reputatie van een domeinnaam achterhalen en de invloed ervan bepalen voor jouw website.

 

Afbeelding: 123RF