Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in Chili

2022-10-10
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:10

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: retailreuzen laten oog vallen op Chili.

Chili zal niet snel top-of-mind zijn als je aan e-commercemarkten denkt. Toch weet het land zich als een goeie subtopper te positioneren in de wereldwijde e-commerce. Dat moeten ze ook bij Amazon en Ikea hebben gezien. In het eerste geval kunnen we dat concluderen op basis van documenten die Business Insider inzag, en waar Chili ook wordt genoemd als uitbreidingsland. Betrouwbaar, omdat die documenten eerder al de lancering van Amazon in België onthulden. In het geval van Ikea is het een stuk duidelijker: in augustus opende de woongigant voor het eerst een winkel in Chili. Het bijzondere daaraan is dat het de eerste keer is dat de retailer een shop opent in Zuid-Amerika. Colombia en Peru volgen snel. Waarom die landen? Die keuze is wellicht logischer dan je zou denken.

Logistieke voordelen

Ikea heeft namelijk een belangrijke pion in Zuid-Amerika. Falabella, een van de grootste platforms in Chili, Colombia en Peru, is daar sinds 2018 een franchisepartner van de Zweedse meubelreus. Daar profiteert Ikea nu vooral op logistiek gebied van, meldt El País. Winkelleveringen komen vooral uit Barcelona. Deze doen er twaalf weken over om in Chili aan te komen. Van daaruit worden de logistieke capaciteiten van Falabella gebruikt om de winkels te bevoorraden.

Falabella is daarnaast in de toekomst een mogelijke partner voor de online ambities van Ikea. De woonwinkel is in Zuid-Amerika nog niet online actief, maar kan ook op dat vlak van Falabella profiteren. Laatstgenoemde is er de grootste speler met een omzet van 768 miljoen dollar in 2021. In Chili houden ze wel van hun online platforms, zo blijkt. De top-3 wordt gecompleteerd door Ripley.cl en Lider.cl. Die laatste verkoopt ook boodschappen. Maar Chileense consumenten kopen toch vooral elektronica en kleding online. Dat laatste zou ook Amazon moeten aanspreken, dat behalve naar Chili ook naar Colombia zou willen gaan. Wel duidelijk is dat Amazon in elk geval zijn clouddienst AWS in Latijns-Amerika, en dus ook Chili, alvast aan het opvoeren is. Een teken dat het bedrijf in die markten wil investeren.

23 procent

Het afgelopen jaar namen de online verkopen in Chili met 23 procent toe naar 7,2 miljard dollar. De eerder genoemde drie platforms zijn goed voor een kwart daarvan. Naar verwachting stijgt de online omzet in het land tussen 2021 en 2025 met 9 procent. Online is goed voor één vijfde van de totale retailbestedingen.