Twinkle | Digital Commerce

‘Je probeert het met elkaar steeds wat beter te doen’

2022-12-02
1000562
  • [branded content]
  • 5:10
Aangeboden door: bol.com

Adverteren via bol.com kan verkooppartners veel extra zichtbaarheid opleveren. Vooral rond de feestdagen is dat cruciaal. Start je campagne echter wel tijdig, adviseert Juliette Eijsvoogel, Retail Media Consultant bij bol.com Retail Media.

Zichtbaarheid op bol.com is essentieel voor de verkoopcijfers. Wie zichtbaar wil zijn, staat bij voorkeur in de top tien van de zoekresultaten. Uit onderzoek van bol.com onder 26.000 sponsored products-campagnes blijkt dat 60 procent van alle kliks naar productpagina’s afkomstig is vanuit die top tien. Liefst 77 procent van alle clicks op een gemiddelde categorie komt vanaf de eerste pagina met zoekresultaten. ‘Om zo hoog en vaak mogelijk in de zoekresultaten te verschijnen, moet je zorgen dat je de relevantste bent in de categorie,’ vertelt Juliette Eijsvoogel, Retail Media Consultant bij bol.com Retail Media. ‘Dus heb jij de beste prijs, de beste content, sluit je als beste aan bij wat de klant zoekt? En ook: heb je de beste levertijden en beoordelingen? Dat zijn echt de basisvoorwaarden die je op orde moet hebben. Je wil immers je optimale winkel aan de consument laten zien.’

Meer kliks, meer relevantie

Alle factoren die Eijsvoogel noemt, gaan mee in het algoritme van bol.com dat bepaalt welke producten organisch bovenaan komen te staan. Hét middel voor verkooppartners om nog meer traffic naar hun producten sturen, is sponsored products. ‘De kliks die je daarmee genereert, verhogen je relevantie.’ Wie wil Adverteren via bol.com, moet eerst een goede basis leggen binnen sponsored products, adviseert zij. ‘Dat is hét middel waarmee verkooppartners direct sales kunnen beïnvloeden. Heb je dat optimaal staan, dan kunnen we kijken of je een stapje verder wil gaan door extra budget te investeren in meer zichtbaarheid of meer engagement.’ Hoe je dat doet, lees je hieronder.

Sweet spot

Het is uiteraard heel belangrijk om tijdens de feestdagen goed zichtbaar te zijn. Voor veel verkooppartners ligt het zwaartepunt qua adverteren en sales in Q4. Tijdig beginnen met zichtbaarheid is doorslaggevend, aldus Eijsvoogel. ‘Wij adviseren echt om met een langere looptijd je relevantie op te bouwen. Ons sponsored products-algoritme heeft tijd nodig om te optimaliseren en als het ware te leren. Het moet slimmer worden om de beste resultaten voor jouw artikelen te behalen. Dus als jij pas een week voor Kerst begint, ben je eigenlijk al te laat.’ Bol.com onderzoek laat zien: hoe langer je campagne loopt, hoe meer orders je krijgt en hoe meer kliks je genereert binnen sponsored products. ‘Je ziet dat de uplift van orders piekt op het moment dat je langer dan twaalf weken live staat. En de hoeveelheid kliks piekt als je tussen de zes en acht weken live staat. Ergens in het midden daarvan zit de sweet spot voor de optimale resultaten. Dat is een hele belangrijke take-out die wij ook naar onze adverteerders adviseren. Dus begin op tijd!’

Marketinguitdagingen

Afhankelijk van de verschillende doelstellingen van adverteerders bekijken Eijsvoogel en haar team welke middelen het beste passen. ‘Wil je gewoon zoveel mogelijk sales vanuit je geïnvesteerde marketingeuro's, dan adviseren wij om volledig in te zetten op sponsored products. Van iedere euro die je daarin stopt, kun je soms bijna vijf euro omzet terugzien.’ De wat grotere verkooppartners hebben wellicht andere marketinguitdagingen, zoals: meer zichtbaarheid creëren voor een merk, de introductie van nieuwe producten binnen een vertrouwd merk, of meer informatie bieden over een bepaald item zodat het nog beter kan verkopen. ‘Dat zijn andere doelstellingen, waarvoor wij bijvoorbeeld display advertising adviseren. Sponsored products en display advertising kunnen elkaar overigens ook versterken.’

Slimme data

Display advertising kan plaatsvinden op of buiten het bol.com platform, met behulp van de data die op bol.com is verzameld. ‘Met de display advertising die we op ons platform aanbieden bereik je heel gericht mensen die op dat moment in de koopmodus zitten. Wij weten wat klanten bekijken en wat ze kopen. Op basis van die geanonimiseerde data kunnen we een hele goede inschatting maken of ze interesse hebben in bepaalde producten.’

Die data kunnen verkooppartners ook buiten bol.com gebruiken, bijvoorbeeld om advertenties in te zetten voor specifieke targeting op andere sites. Eijsvoogel geeft een voorbeeld: ‘Stel jij hebt een ijskast bekeken op bol.com maar koopt een waterkoker, dan weten we van jouw cookieprofiel dat je brede interesse hebt in keukenapparaten. Wellicht is het voor een verkooppartner dan interessant om jou ook buiten ons platform te targeten met een broodrooster. Zij kunnen natuurlijk ook zelf buiten ons platform display advertising inkopen. Het grote voordeel is echter dat wij dat voor hen doen in combinatie met onze data. Onze data geeft onszelf veel inzicht, maar we kunnen er tegelijkertijd veel adverteerders mee helpen.’

Zelf aan de knoppen

Verkooppartners kunnen binnen bol.com zelf veel monitoren. Adverteerders die sponsored products inzetten krijgen hun eigen inlog-omgeving. ‘Ze zitten daar echt zelf aan de knoppen, maken hun campagnes aan, bepalen hoeveel ze willen betalen voor een klik, en wat hun totale budget is. Onze interne sponsored products-specialist helpt adverteerders met advies en kijkt soms even mee om te optimaliseren.’ Bij display en neemt bol.com daarentegen de gehele service uit handen. ‘Wij zorgen voor de creatie van de banners, zetten de campagnes live en optimaliseren ze. Na afloop maken we een campagnerapportage die we delen met de adverteerder.’

Wanneer adverteerders een campagne met bol.com doen, worden de metrics na afloop ervan gedeeld. Maar ook gebruikt de marktplaats die data zelf voor het maken van nieuwe plannen, legt Eijsvoogel uit. ‘Wat is het beste voor die bepaalde leverancier? Hoe staan ze ervoor bij ons? Waar hebben ze misschien extra traffic nodig? Dat soort data nemen we allemaal mee in het maken van onze mediaplannen. Je probeert het met elkaar steeds wat beter te doen.’

Grootste marktplaats

Een spannende nieuwe ontwikkeling zijn de goede resultaten met de display-propositie in de bol.com-app. Gaat display on site voornamelijk over zichtbaarheid op de website op desktop en mobile www, nu kunnen adverteerders ook heel specifiek display inzetten binnen de bol.com-app. ‘Richting plannen voor Q4 nemen we de app echt mee. We proberen daar wat meer budget naar te alloceren, omdat we juist hebben gezien dat het loont om dáár in te zetten. Steeds meer consumenten kopen vanuit een app.’

Zo breidt bol.com de zichtbaarheid en bereikbaarheid voor verkooppartners steeds verder uit. Nu al is het de grootste marktplaats in Nederland en België. Het is de plek waar het online winkelen begint voor meer dan tien miljoen Nederlandse en Belgische consumenten. Dagelijks worden er meer dan 2 miljoen shoppers bereikt. ‘En we hebben ook nog eens de unieke kans om de klantinzichten en waardevolle shoppergegevens te benutten. Samen met onze adverteerders kunnen we effectiever en slimmer campagnes inzetten; op bol.com maar ook daarbuiten.’

Dit artikel behoort tot een serie over zakelijk verkopen via bol.com. In het vervolg van deze reeks lees je hoe verkooppartners hun zichtbaarheid op bol.com hebben vergroot. Meer informatie vind je hier!