Twinkle | Digital Commerce

Consumentenbond: ‘Winkeliers gebruiken nu adviesprijzen bij nepaanbiedingen’

2023-07-10
1000562
  • 1:07

Ondanks strengere wetgeving worden consumenten nog steeds op het verkeerde been gezet bij aanbiedingen. Dat concludeert de Consumentenbond op basis van onderzoek.

De bond onderzocht drie maanden lang de prijzen van honderd grote webwinkels en twintig drogisterijen en supermarkten. Sinds dit jaar gelden strengere regels voor aanbiedingen. Zo moet bij een van-voor korting de van-prijs de laagste prijs zijn die een verkoper dertig dagen voorafgaand aan de aanbieding heeft gebruikt. Het is niet meer toegestaan om een prijs kort voor een aanbieding te verhogen en vervolgens weer te verlagen.

Deze wet geldt echter niet voor adviesprijzen. En juist die worden volgens de Consumentenbond nu veelvuldig ingezet om het voordeel alsnog groter te laten lijken. Volgens de bond zijn er wel minder nepaanbiedingen, maar wel veel advertenties met doorgestreepte adviesprijzen. Zo wordt op grote platforms geadverteerd met kortingen tot 70 procent op producten, waarbij niet wordt gemeld dat de kortingen gerelateerd zijn aan hoge adviesprijzen. ‘Een winkelier kan bijvoorbeeld zijn prijs verhogen van 400 naar 500 euro, en toch adverteren met 50 procent korting. Want als de adviesprijs 1.000 euro is, mag dat. De winkelier overtreedt de wet dan niet. Daar gaat dus iets mis’, aldus Sandra Molenaar, de directeur van de Consumentenbond.

De Consumentenbond wil een aanscherping van de wet en een einde aan het adverteren met adviesprijzen.