Twinkle | Digital Commerce

‘Black Friday vooral populair onder jongeren’

2023-11-14
1000562
  • [onderzoek]
  • 1:02

Volgende week vrijdag is het weer zover: Black Friday. Uit onderzoek van ABN Amro blijkt dat meer consumenten dit jaar hun slag willen slaan tijdens het koopjesfeest. Vooral onder jongeren is het populair.

De bank ondervroeg in samenwerking met Q&A Retail Insights & Consultancy 1.250 respondenten naar hun verwachtingen over de aankomende koopjesdag. 48 procent van hen geeft aan tijdens de actiedagen zeker iets te willen gaan kopen, dit is 10 procentpunt meer dan vorig jaar.

Vooral onder jongeren blijkt Black Friday dus populair, van hen geeft 80 procent aan te verwachten iets te gaan kopen tijdens Black Friday. Bij ouderen is dat juist andersom, binnen die groep neigt 80 procent naar niet kopen.

Volgens het onderzoek is het opvallend dat consumenten met financiële zorgen niet terugdeinzen voor de koopjesdag. Van de huishoudens die niet kunnen rondkomen zegt 40 procent te verwachten toch iets te gaan kopen.

De belangrijkste categorieën waaraan dit jaar geld wordt uitgegeven zijn kleding en schoenen, elektronica, speelgoed & games, cadeauartikelen en drogisterijen/parfumerie. Mannen geven liever geld uit aan elektronica en vrouwen aan kleding en schoenen. Jongeren tonen juist interesse in een relatief breed scala aan producten.