Twinkle | Digital Commerce

Ikea-webwinkel warm ontvangen

2017-11-08
180101
Dat Ikea een Nederlandse webwinkel zou openen stond volgens andere spelers in de branche wel vast. Inmiddels is duidelijk dat de deuren van de webshop deze zomer opengaan, tot blijdschap van de online concurrentie: 'Het is een geschenk uit de hemel.'
 
 
Tekst: Arjan van Oosterhout

In een vacature voor een e-commerce salesmanager las Twinkle onlangs dat Ikea een webwinkel gaat openen voor Nederlandse consumenten. In Amsterdam komt een heel nieuw team te werken dat de online verkoop van de Zweedse woongigant in ons land moet gaat aansturen.
Het komt allemaal niet als een verrassing, aldus Sander ten Dam van Sanoma Media. Het uitgeefbedrijf nam eind vorig jaar een belang in woonwebwinkelketen SB Commerce en het ziet brood in het online brengen van traditionele woonwinkels. ‘De Nederlandse Ikea-site was er al klaar voor gemaakt’, zegt Ten Dam over Ikea’s start met e-commerce. ‘Misschien dat de opening wat is vervroegd omdat het Duitse Home24 hier nu aan de weg timmert.’
Ook Anne de Jongh van Direct Design zegt stellig dat het een kwestie van tijd was voor Ikea - de keten verkoopt in het ene land wel, in het andere niet online – zou beginnen met e-commerce in Nederland. ‘We hadden al geruchten gehoord, maar het komt wel iets sneller dan verwacht. We zijn benieuwd naar de collectie die Ikea gaat aanbieden.’
 
Assortiment en logistiek
Mark Ogertschnig, verantwoordelijk voor Ikea’s corporate communicatie in Nederland, laat weten dat Ikea vanaf de opening van de Nederlandse webwinkel een flink online assortiment zal voeren. Hij kan wel zeggen dat het gaat om ‘ongeveer’ 5.900 producten, maar niet om welke categorieën. ‘Het online aanbod beslaat straks iets meer dan de helft van het aanbod in een Ikea-store. We gaan in ieder geval alle onderdelen van de goedlopende meubelsystemen online verkopen, zodat mensen die makkelijk uit kunnen breiden.’
Online consumentenorders uit Nederland - aan zakelijke klanten verkoopt Ikea al langer online - worden vanaf de zomer centraal geleverd uit een groot magazijn in Dortmund. Daartoe maakte het Zweedse bedrijf afspraken met PostNL en met Transport Service Schelluinen (TSS) voor het grotere werk. ‘Het is niet onze bedoeling om producten binnen vierentwintig uur le leveren, wat in andere productcategorieën misschien wel een must is tegenwoordig’, zegt Ogertschnig. ‘Bij de start zullen we vermoedelijk een levertijd van acht tot elf dagen hanteren, al hebben we wel de ambitie om die op termijn te bekorten. De verzendkosten maken we pas vlak voor de start bekend.’
 
‘Goed voor ons’
Volgens De Jongh kan de entree van Ikea zorgen voor een doorbraak van online meubelverkoop in Nederland. ‘Toen wij in 2004 met Direct Design begonnen, dachten veel mensen dat meubels nooit online gekocht zouden worden. Met de entree van een grote speler als Ikea zal de perceptie bij grotere groepen consumenten veranderen. Ze zullen zien dat meubels kopen op internet gewoon is. Dat is goed voor de online woonbranche en dus ook voor ons.’
Sanoma’s Ten Dam is dezelfde mening toegedaan: ‘Voor partijen die serieus verder willen in deze branche en die zich dus toeleggen of oriënteren op online verkoop, is de marktomvang in deze fase belangrijker dan het eigen marktaandeel. Ikea helpt die omvang creëren. Ik verwacht overigens dat sommige partijen in de branche het nu zo moeilijk hebben dat ze de investering in e-commerce niet zullen doen. Voor die mensen is het wel een ander verhaal.’

Ook Wehkamp.nl denkt te kunnen profiteren van de webwinkelplannen van Ikea, die een verschuiving van offline naar online verkoop van meubels en woonartikelen met zich mee zal brengen. Erwin van Cooth, unit manager Huis, Tuin & DIY: ‘Op zich zijn wij hier helemaal niet ongelukkig mee. Activatie van het online kanaal voor het segment huis & tuin lijkt nu net te beginnen en een professionele en betrouwbare partij als Ikea kan aan versnelling daarvan bijdragen. Dat juichen wij natuurlijk toe.’
 
Uitdaging
Rob Bogaers, eigenaar van verzamel- annex affiliateplatform Meubeltrack.nl, is nog enthousiaster: ‘Dit is een geschenk uit de hemel’, waarbij hij net als De Jongh wijst op de perceptie van de gemiddelde consument, maar ook op het ‘bewuster maken van de meubelondernemer van de mogelijkheden op internet’. Als voordeel op de kleinere spelers heeft Ikea volgens hem dat de Zweedse woongigant maar minimaal afhankelijk hoeft te zijn van Google. ‘De uitdaging zit hem niet zozeer in het trekken van bezoek, als wel in het binden en boeien van bezoekers, werk voor ontwikkelaars en marketeers. Het Nederlandse online kooppubliek is kritisch en het wil perfect worden geholpen.’

____________________

Mix van kanalen
De woonwarenhuizen van Ikea blijven de belangrijkste plekken voor inspiratie, aldus woordvoerder Mark Ogertschnig van Ikea tegen Twinkle. ‘Maar we willen klanten de keus gaan bieden op ieder moment via ieder kanaal te kijken en kopen bij Ikea. Vorig jaar hebben we al een app met een stock checker en een boodschappenlijstje geïntroduceerd en onze site geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. We zullen zeker zoeken naar verdere synergie tussen de kanalen. Als je straks ziet dat een product niet meer in de winkel in jouw buurt verkrijgbaar is, zullen we wijzen op de optie het online te kopen. Onze verkoopkanalen gaan elkaar aanvullen, niet vervangen. Winkelklanten kunnen gebruik blijven maken van onze transport- en montageservice. Vanzelfsprekend zullen we montage straks ook bij onze online orders als optie aanbieden. Verder blijft Ikea in Nederland investeren in winkels. Daarvan hebben we er nu twaalf, maar de komende jaren zullen we ook in Leiderdorp, Zaanstad en Zwolle een woonwarenhuis openen.’

____________________

Dit artikel verscheen eerder inTwinkle 4-2013.