Twinkle | Digital Commerce

Mercadoo.com biedt universele Facebookshop

2017-05-27
180101
  • 1:54

Mercadoo.com heeft een Facebook-app op de markt gebracht waarmee zowel ondernemers als particulieren eenvoudig een Facebookshop kunnen opzetten. Het enige wat nodig is om een Facebookshop te starten is een Facebook-account en een bijbehorende pagina.

Via Mercadoo.com kan een app aan deze pagina worden toegevoegd. Na het invullen van de gegevens van de shop, kunnen producten worden toegevoegd en kan de verkoop starten. Via een online dashboard op Mercadoo.com wordt getoond welke producten wanneer zijn verkocht.

Extra verkoop
Met ‘de Salesbooster’ is het mogelijk de verkoop een extra impuls te geven. Met deze functie worden vrienden gestimuleerd het product op hun eigen Facebookpagina aan te bieden. De marge die een ‘wederverkoper’ ontvangt, bepaalt de shopeigenaar zelf. Iedereen die dit product wil verkopen, kan het Salesbooster-icoon aanklikken om zo het product op de eigen pagina aan te bieden. Bij verkoop door een ander wordt de order automatisch geplaatst bij de shopeigenaar en na betaling ontvangt de wederverkoper automatisch de Salesboost-marge.

Businessmodel
Het opzetten en onderhouden van een Facebookshop is gratis. Gebruikers van Mercadoo betalen geen opstart- of abonnementskosten. Mercadoo.com verwerkt de betalingen van klanten en maakt deze automatisch over aan de Facebookshop-eigenaar. Mercadoo houdt daarbij 6 procent van de verkoopprijs in om bankkosten en administratieve kosten te dekken, maar ook om de webshop te kunnen blijven ontwikkelen.

5 minuten
Het marktonderzoek en -analysebedrijf IDC verwacht dat binnen vijf jaar 10 tot 15 procent van alle consumentenverkopen binnen Facebook wordt gerealiseerd. Medeoprichter Metten Koster van Mercadoo.com vindt dit een reële inschatting. ‘Facebook is dé plek op internet waar mensen samenkomen en waar steeds meer activiteiten worden ontplooid, dus waarom niet het kopen en verkopen van producten? Tot op heden was dit echter niet op een eenvoudige en professionele manier te realiseren, maar Mercadoo brengt hier verandering in. Binnen vijf minuten is je winkel opgezet en kun je aan de slag’, laat hij in een persbericht weten.

Koster voegt hieraan toe dat iedereen de shop op eigen wijze zal gebruiken. ‘De ondernemer met een (web)winkel zal z’n sociale netwerk optimaal willen benutten om zo z’n bereik te vergroten, terwijl een particulier het misschien juist prettig vindt om spullen alleen bij vrienden en bekenden onder de aandacht te brengen. Maar ook de koper profiteert mee: die hoeft Facebook niet te verlaten en kan veilig betalen met iDeal.’