Twinkle | Digital Commerce

Deelname bloemenveiling in webwinkel 'eenmalige proef'

2017-11-08
180101
  • 1:08

Bloemenveiling FloraHolland, zo bleek in september 2012, heeft een belang genomen in bloemenwebwinkel Frederique's Choice. De veiling zei er grootste plannen mee te hebben, onder meer om er een grote internatonale online bloemenverkooporganisatie van te maken.

Eenmalige proef
De VGB (Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijprodukten) is kwaad over de zet van de veiling en noemt die 'dom en onhandig'. Door in de online bloemwerkverkoop te participeren 'tracht zij haar eigen klanten te passeren'. Frederique's Choice is een concurrent van zowel verzendorganisaties als van bloemisten. De brancheorganisatie heeft daarom opheldering gevraagd aan FloraHolland.

De veiling heeft VBW verzekerd dat het om een minimaal minderheidsbelang gaat en een eenmalige proef, met als doel om ervaring met merken in de consumentenmarkt op te doen.

Topmodel
In 2011 nam Horizon Media een ‘substantieel minderheidsbelang’ in Frederique’s Choice, de online-bloemenwinkel van voormalig Nederlands topmodel Frederique van der Wal. De webwinkel betrekt bloemen van kwekers en levert ze in biologisch afbreekbare vazen aan consumenten (circa 60 procent) en bedrijven. Van der Wal, die zelf in New York woont, heeft de ambitie om na Nederland ook andere grote bloemenmarkten in Europa te gaan veroveren

Eerder dit jaar was er al onrust in de bloemenbranche toen Fleurop de aangesloten bloemisten verbood orders uit te voeren voor concurrenten.

Bron: Bloem en Blad / VGB