Twinkle | Digital Commerce

Sportkledingproducent Pixie wordt online only shop

2017-11-11
180101
  • 1:54

Pixie, een producent van op maat gemaakte sportkleding, gaat voortaan alleen nog online verkopen. Na bijna twintig jaar offline, en later ook online, verkocht te hebben, is het tijd voor een nieuwe koers, vertelt oprichtster Miranda van Driel.

Pixie werd in 1994 opgericht als productiebedrijf van sportkleding. In de fysieke showroom in Hellevoetsluis, en later ook online, konden klanten met afwijkende kledingmaten terecht voor op maat gemaakte sportartikelen. Ook leverde Pixie aan sportscholen en andere sportzaken.

Productie uitbesteden
Eind vorig jaar besloot Van Driel aan ‘iets nieuws’ te beginnen en een punt te zetten achter Pixie. Het bedrijf moest worden verkocht aan een Nederlandse producent of worden gesloten. Toen een overnamekandidaat uitbleef, werd klanten verteld dat Pixie gefaseerd zijn deuren zou sluiten.

‘Toen kregen we een stroom aan reacties van mensen die juist bij ons kopen, omdat zij elders niet terecht kunnen voor passende sportkleding’, vertelt Van Driel aan Twinkle. ‘Ook werden we benaderd door een geïnteresseerde Nederlandse producent. Dit bedrijf wil de productie van de Pixie-kleding van ons overnemen, zodat ik me nu ook deels kan focussen op nieuwe zaken buiten Pixie om.’ De webshop blijft in handen van Van Driel en haar partner Erwin van der Steen.

Nieuwe Pixie
Het management zet met het nieuwe Pixie in op een online only winkel. Van Driel: ‘Momenteel hebben we nog een showroom in Hellevoetsluis, maar deze wordt eind deze maand gesloten. Uiteindelijk willen we alles via de webshop verkopen en daarnaast leveren aan sportscholen en andere sportzaken.’

Ook wordt het assortiment voorzien van meer basisartikelen die gemakkelijker te produceren zijn en worden producten niet meer allemaal gratis verzonden naar de klant. ‘Hier willen we mee stoppen. Vanaf nu worden alleen nog bestellingen boven de 45 euro gratis verzonden’, legt Van Driel uit.

Passervice
Om klanten met een ongewone maat beter van dienst te kunnen zijn start Pixie in september met een passervice. Van Driel: ‘Omdat wij kleding op maat maken, zijn deze producten niet meer te ruilen of te retourneren. Met de passervice krijgen klanten eerst een proefmodel opgestuurd, waarbij thuis gekeken kan worden of een broek of shirt de juiste maten heeft. Het proefmodel kan vervolgens weer geretourneerd worden. De klant betaalt hier enkel de verzendkosten voor.’ Daarnaast kunnen consumenten bij Pixie sinds kort hun eigen sportkleding ontwerpen