Twinkle | Digital Commerce

John Lewis test 3D-technologie voor verkoop meubels

2017-05-27
180101
  • 1:25

John Lewis test binnenkort een nieuwe techniek om zijn meubels te verkopen. Via 3D-software kunnen banken en stoelen uit de fysieke winkel digitaal in elke gewenste stof worden getoond aan de klant en online worden verkocht.

Dat vertelde Mark Lewis, online director van het Britse warenhuis John Lewis op de Internet Retailing Conference in Londen. Lewis zei in zijn presentatie dat retailers vanaf nu omnichannel zullen gaan werken en vooral in zullen moeten zetten op innovatie. ‘Daarbij gaat het om het testen van nieuwe technologieën om de customer experience nog beter te optimaliseren’, aldus de Brit. ‘De komende drie tot vijf jaar zal retail meer veranderen dan in een gehele afgelopen generatie is gebeurd.’

Twintig stoffen
Lewis: ‘In ons geval ligt innovatie bijvoorbeeld in de manier waarop wij onze meubels verkopen. We hebben vijftien verschillende soorten "custom made" banken en stoelen in twintig verschillende stoffen in het assortiment. We willen ook in de fysieke winkels laten zien hoe een stoel er in een bepaalde stof uitziet. Aan de hand van een klein 3D-model van de stoel en de gewenste stof maken we een preview van het meubelstuk. Zo zien klanten hoe de stoel wordt. Ze kunnen hem dan direct bestellen, in de winkel of online. We willen dit in de aanloop naar Kerstmis gaan testen.'

Derde van omzet online
John Lewis zag zijn online omzet in het eerste halfjaar van 2014 met 26 procent stijgen, de fysieke winkels groeiden ‘slechts’ met 4 procent in omzet. Ongeveer een derde van alle verkopen gebeurt online. Van deze artikelen wordt meer dan de helft afgehaald in John Lewis’ fysieke winkels. ‘Customers love it’, zei Lewis over click & collect.