Van de 10.088 webwinkelondernemingen die vorig jaar werden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK), bestaan er 2.678 niet meer; ruim een kwart (27 procent) van de ondernemers heeft het vierde kwartaal van dit jaar niet gehaald.
Dat communiceert Creditsafe Nederland op basis van een analyse van KvK-cijfers. Van de ondernemingen die een jaar eerder startten met een webshop als hoofdactiviteit, in 2012, is inmiddels 44 procent afgehaakt. Veruit de meeste ondernemers stoppen uit eigen beweging, faillissementen zijn relatief schaars.
Evenveel starters, minder stoppers
Creditsafe Nederland constateert dat er in de eerste negen maanden van dit jaar ongeveer net zoveel webwinkelbedrijven zijn gestart als vorig jaar. De aanwas van starters groeit niet of nauwelijks meer, constateerde eerder Twinkle al, maar omdat het aantal stoppers daalt neemt het aantal online ondernemers in Nederland onder de streep wel toe.
Overlevingskansen
Een analyse van de expertgroep Online Ondernemen van Shopping2020 leerde een jaar geleden dat pure internetverkopers lagere overlevingskansen hebben dan andere detailhandelsbedrijven. Wijnand Jongen, directeur van belangenvereniging Thuiswinkel.org, merkte medio 2012 al op dat een webwinkel geen kip met gouden eieren is.
Het is zeker waar dat veel kleine webwinkels het vaak niet overleven. Laten we echter niet vergeten dat een fysieke winkel vaak een veel grotere investering vraagt en een full-time inzet. Veel startende webwinkeliers schrijven zich met veel ambitie in bij de KVK en merken vervolgens dat er meer nodig is dan het enkel online bouwen van een webwinkel. Het daadwerkelijk (genoeg) verkopen van producten is moeilijker en vereist andere kennis. Hierdoor gooien veel starters al snel de handoek in de ring.
Dit geeft natuurlijk een wat vertekend beeld van de overlingskansen. Een lage drempel betekend altijd veel goudzoekers. Voor ondernemers die weten waar ze aan beginnen zijn er echter zeker nog voldoende kansen.
Deze cijfers komen in ieder geval niet uit onze stal. In de afgelopen jaar met bijna 100 webwinkels slechts 2 die er mee stopte. ;-)
De cijfers zijn niet verbazingwekkend te noemen. De ervaring leert dat beginnende internetondernemers de vele verschillende werkzaamheden niet goed onder de knie krijgen, terwijl vaak de financiele middelen ontbreken om professionele hulp in te schakelen. Rustige groei en doorzettingsvermogen verhogen de overlevingskansen.