Twinkle | Digital Commerce

‘Fysieke retailer moet kiezen: efficiency, experience of expertise?’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:20

De Nederlandse online retailbestedingen zullen de komende jaren met gemiddeld 7 tot 9 procent groeien, aldus ABN Amro. Uit een consumentenonderzoek concludeert de bank dat fysieke winkeliers zeker perspectief hebben: ‘Maar dan moeten retailers wel nú nadenken over hun bestaansrecht.’

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders ‘direct kopen & meenemen’, ‘touch & feel’ en ‘kennis en kunde’ het meest noemen als redenen om offline te kopen. Volgens ABN Amro doen retailers er dan ook goed aan hun concept op minimaal één van deze drie primaire functies te baseren. Retailanalist Saskia van de Scheur: ‘De fysieke retailer moet zich bewust zijn van wat online voor hem kan betekenen, maar vervolgens kiezen waar hij zelf onderscheidend mee kan zijn.’

Drie strategische richtingen
De bank onderscheidt drie ‘praktisch toepasbare, strategische richtingen’ voor fysieke winkels: een focus op efficiency (snelheid, zekerheid), op experience (ervaring, uitproberen) of op expertise (kennis, specialisme). Uit het rapport: ’Hoewel sommige online retailers pogingen doen om deze functies te vervullen, hebben fysieke winkels hier nog altijd een voorsprong in (…) Online retail heeft de afgelopen jaren zijn relevantie inmiddels bewezen. Nu is de fysieke winkel weer aan zet.’

Voorbeelden
ABN Amro wijst per focusgebied op voorbeelden die zouden bewijzen dat ‘de fysieke winkel nog altijd springlevend is en een succesvolle toekomst tegemoet gaat’. De bank noemt onder andere Gamma, Praxis, Ikea en Albert Heijn (efficiency), Only for Men, Sneakerboy en Urban Outfitters (experience) en Lincherie (expertise).

Het rapport van ABN Amro is beschikbaar op de website van de bank.