Twinkle | Digital Commerce

NVM belazert de klant

2017-05-26
  • 2:15

De NVM heeft in de afgelopen jaren slim gebruik gemaakt van de mogelijkheden die internet biedt. Met Funda wist deze makelaarsvereniging haar sterke positie op de Nederlandse markt verder uit te bouwen. Zonder het inschakelen van een NVM makelaar komt een huizenverkoper niet op Funda. En Funda is (of was?) een essentieel communicatie instrument voor huizenverkopers. Kortom NVM heeft op bekwame wijze een 'informatiekartel' gecreëerd.

Door gastblogger Max Kohnstamm, Programmamanager bij SRM

Een fraaie situatie, waar onze kartelwaakhond lekker weinig aan kan doen. Maar de tijden zijn snel aan het veranderen. De consument heeft eindelijk door dat hij te veel betaalt. Nog vervelender: er zijn prijsvechters op de markt gekomen, en sommige consumenten hebben door dat je helemaal geen makelaar nodig hebt. Maar zolang het informatiekartel (Funda) blijft bestaan houden NVM makelaars toch een sterke positie. Ook dat spelletje is nu bijna afgelopen. Andere huizensites leveren steeds betere informatie. Met name Jaap is daar goed in en levert de NVM klanten ook nog eens een prettige dienst: advertenties op Funda worden gratis doorgeplaatst op Jaap. Wat wil je nog meer? De NVM klant wil zijn huis zo goed en snel mogelijk verkopen, en is er dus zeer bij gebaat dat de informatie breed verspreid wordt. Maar wat doet de NVM: zij vraagt de rechter (met succes) het doorplaatsen van advertenties te verbieden. Een uiterst merkwaardige actie, met als effect dat het de NVM klant moeilijker wordt gemaakt zijn huis te verkopen. Het rechterlijk verbod op doorplaatsen is uitsluitend in het belang van de NVM makelaars, die hun informatiekartel willen behouden. Maar de actie van NVM is volledig in strijd met de belangen van de NVM klanten. Ofwel: NVM makelaars belazeren hun klanten. Dit soort acties zal de reputatie van NVM makelaars verder verslechteren en zal de marktpositie van de NVM de komende jaren onder druk zetten. 

Wat zou nu wel een passende reactie zijn? Vanuit marketingoptiek is deze vraag simpel te beantwoorden: Wanneer je concurrenten je dreigen in te halen zul je er alles aan moeten doen je concurrentiepositie te versterken. Dat kan door de prijzen te gaan verlagen of meer waarde toe te voegen. Of liever nog door een combinatie van beide. Er liggen tal van mogelijkheden voor NVM makelaars om de concurrentiepositie te versterken. In de eerste plaats door Funda zelf verder te verbeteren. Met You tube achtige beelden van de te koop staande huizen, bijvoorbeeld. En op dit moment herkent Funda zelfs het IP adres van de websitebezoeker niet en toont daarom huizen ver buiten de regio van de bezoeker van de website. Daarnaast kan de service van veel makelaars veel beter: zo moet het bezichtigen van een huis veelal tijdens kantooruren plaats vinden, kan het meedenken met de financiering beter en bovenal transparanter. Ook het technisch onderzoek voor de aankoop is vaak te oppervlakkig, dit zou op het niveau van de Vereniging Eigen Huis gebracht moeten worden. 

Kortom: De NVM moet stoppen met haar achterhoedegevecht met Jaap, en doen waar de huizenkoper om vraagt: meer service, meer toegevoegde waarde.