Twinkle | Digital Commerce

Verkoop op afstand België verdubbeld

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:54

BelgieVorige week bleek uit cijfers van Ogone dat de online omzet in België met 70 procent is toegenomen. De Belgische branchevereniging BeCommerce meldt nu dat verkoop op afstand in het land in 2006 bijna verdubbeld is ten opzichte van 2005 (+99 procent). Ook voor 2007 wordt gerekend op een verdubbeling. Bij de zogenaamde pure players -bedrijven die alleen via een webshop verkopen- was de groei zelfs nog groter, namelijk 108 procent.

In 2005 werd een omzet van 339 miljoen euro online behaald, een jaar later was dat al 675 miljoen euro. Pure players zijn goed voor 86 procent van deze omzet. Multichannelverkopers zagen hun omzet met 57 procent stijgen. Verkopen via het web neemt voor deze bedrijven 14 procent van de totale omzet in.

Ook in het eerste kwartaal van 2007 worden hoge groeicijfers geregistreerd. De pure players hebben gezamenlijk een omzetstijging van 91 procent, wat neerkomt op 204 miljoen euro en 88 procent van de totale online omzet. Multichannelverkopers zagen de omzet met 18 procent toenemen. De totale omzet in de eerste drie maanden van dit jaar lag 77 procent hoger dan in dezelfde periode in 2006.

De groei van multichannelverkopers is dus minder spectaculair is dan bij de pure webwinkeliers. Patrick Vandeale, voorzitter van de sector BeCommerce binnen het BDMV (Belgisch Direct Marketing Verbond), wijst erop dat het aantal multichannelverkopers laag is, en de omzet per bedrijf verhoudingsgewijs hoog. Toch komen er in het land maar weinig multichannelverkopers bij, terwijl het aantal pure webverkopers flink toeneemt. Vandeale schat dat dit er op dit moment 1500 zijn. Multichannelverkopers proberen zich te positioneren als volwaardige e-commercespelers, stelt Vandaele. Maar dat betekent niet dat catalogi en direct mailings verdwijnen, verwacht de voorzitter. Wel ziet hij een tendens naar steeds kleinere catalogi, met een specifiek aanbod, bovenop de seizoenscatalogus.

In België koopt inmiddels 54 procent van de online populatie via het kanaal. Het online aanbod is ook groter geworden. Ook fysieke retailers hebben steeds meer aanwezigheid op het web, constateert Vandaele. Het aantal bestellingen per post daalt, de telefoon kende nog een kleine stijging maar de echte stijging zit bij het online bestellen, concludeert de voorzitter.

Bron: In-Direct & Objet Direct