Twinkle | Digital Commerce

'Besteloptie steeds belangrijker voor supermarkten'

2017-11-08
251233
  • 1:53

Een online bestelmogelijkheid wordt volgens Deloitte een ‘belangrijk keuzecriterium’ bij de supermarktselectie. Liefst twee op de vijf Nederlanders geeft aan dat hun supermarkt zo’n optie al biedt. Toch maakt slechts 5 procent van deze mensen er ook gebruik van.

Uit een jaarlijks onderzoek van Deloitte naar consumententrends in de supermarktbranche blijkt dat opvallend veel supermarkten de optie bieden om online te bestellen. Liefst 41 procent van de respondenten zegt dat het mogelijk is bij zijn supermarkt. Dat zal samenhangen met het feit dat marktleider Albert Heijn boodschappen kan bezorgen bij ongeveer tweederde van zijn klanten, maar ook met een groot aantal particuliere bestelinitiatieven van lokale supermarkthouders.



Adoptie klein
Slechts één op de twintig mensen die online kunnen bestellen bij hun supermarkt, doet dat ook. Gemiddeld bestelt deze groep (iets meer dan 2 procent van de Nederlanders) volgens Deloitte 11 keer per jaar, voor gemiddeld 97,42 euro per keer. De hoge gemiddelde orderwaarde is deels te verklaren uit de besteldrempels die supers voor online orders hanteren.



Keuzecriterium
Is de huidige adoptie nog klein, 17 procent van de Nederlandse consumenten zegt in de toekomst (waarschijnlijk) gebruik te zullen maken van een online bestelservice:



Keuzecriterium
Daarbij zegt 12 procent mogelijk van supermarkt te wisselen als de huidige supermarkt deze dienst niet aanbiedt. 'De online bestelservice wordt daarmee in de toekomst een belangrijk keuzecriterium voor de consument’, benadrukt Paul Op Heij, partner bij de branchegroep Retail van Deloitte.



Producten
Levensmiddelen die respondenten online zouden willen bestellen, zijn voornamelijk langer houdbare producten, drogisterijartikelen, zuivel, non-food producten en diepvriesartikelen:



Bezorgen versus afhalen
Een overgrote meerderheid van de Nederlandse consumenten laat eventuele online bestelde boodschappen het liefst thuis bezorgen. Afhalen, door analisten wel gezien als katalysator voor online boodschappen, is een stuk minder in trek:



Bezorg- en afhaalkosten
Twee op de drie Nederlanders wil best voor betalen voor de bezorging van boodschappen, gemiddeld 3,93 euro. De bereidheid om te betalen voor afhalen is maar half zo groot; één op de drie respondenten wil er gemiddeld 3,93 euro voor neerleggen.

U kunt het consumentenonderzoek van Deloitte downloaden op de site van het adviesbureau.