Twinkle | Digital Commerce

Conversietip: de nieuwe status quo van CRO

2018-03-15
1000562
  • 2:18

Webanalisten.nl publiceerde in mei 2017 de resultaten van het onderzoek naar de status van conversion rate optimization (CRO) en A/B-testen in Nederland. Afgelopen december voerden ze een vervolgonderzoek uit waarbij er specifiek gekeken werd naar de verschuiving in de voorkeuren voor A/B-test software en workflowtools en het gebruik hiervan. In totaal hebben, in de onderzoeksperiode van twee weken, 124 respondenten het onderzoek afgerond. Hier een samenvatting van de resultaten.

Tekst: Ton Wesseling

A/B-test tools

Net als een halfjaar geleden blijkt Visual Website Optimizer (VWO) de leidende tool, hoewel de voorsprong op Optimizely snel afneemt. Samen zijn deze aanbieders nog steeds goed voor een krappe meerderheid in de meest gebruikte A/B-tools, al heeft Google met zijn premium (360) en free aanbod dezelfde bekendheid. Toch is de grootste absolute groei in bekendheid (sinds mei 2017) voor AB Tasty en is er een opvallende toename van bekendheid met zelfgebouwde oplossingen en A/B-testen binnen het contentmanagementsysteem.

Als we kijken naar het daadwerkelijke gebruik, dan zijn de A/B-test oplossing in het cms, AB Tasty en A/B-testen met een eigen library binnen het tag-managementsysteem de grootste groeiers. Fijn om te zien ook is dat de tevredenheidsscore over de meest gebruikte A/B-test tool binnen de organisatie is toegenomen. Deze steeg van gemiddeld een 3,13 naar 3,44 (op een schaal van 1 tot 5).

Workflow tools

Goed nieuws! Bureaus gebruiken al veel workflow tools, testprioriteringsmodellen en ze slaan learnings op, maar ook aan klant-/merkzijde is nu een flinke stijging zichtbaar. Workflow tool-gebruik is gestegen van 46 naar 60 procent en het gebruik van een A/B-test prioriteringmethodiek steeg van 54 naar 69 procent. Wel archiveert nog steeds maar 58 procent van de respondenten zijn onderzoek en A/B-test learnings.

Jira en Trello zijn weer overduidelijk marktleider en ze zijn ook in gebruik alleen maar groter geworden de afgelopen maanden. De snelste stijger is echter de specialistische tool Effective Experiments. Hoewel Asana qua bekendheid een mooie absolute groei heeft doorgemaakt, heeft deze tool niet de voorkeur van de respondenten. De toppositie wordt in onderstaand groeioverzicht ingenomen door Effective Experiments. Hoewel Jira en Trello ook snel groeiden, is het gat kleiner geworden en vooral de afstand groter tot de andere specialistische tools.

Tot slot

De resultaten van het onderzoek zijn slechts een weergave van de markt nu en de Webanalisten.nl-community in het bijzonder. Hoewel we denken dat de respondenten een goede afspiegeling van de markt zijn, zal er een bias aanwezig zijn ten aanzien van marktbekendheid en voorkeur voor bepaalde tools. Gebruik deze inzichten als handvat, maak eens kennis en kies voor de oplossing die past qua requirements, budget en cultuur.

Webanalisten.nl

Dit artikel is geschreven door Ton Wesseling, chief optimization officer bij Online Dialogue, voor het online analyse- en optimalisatieplatform Webanalisten.nl. Het volledige artikel lees je hier.