Twinkle | Digital Commerce

'Het weekend is voor de studie'

2018-05-07
1000563
  • [interview]
  • 2:45

Al tijdens zijn studie aan de HES in Amsterdam bouwde Alexander Jordaan zelf websites. Daarna begon hij bij start-up HomeWizard, dat domotica verkoopt. Een paar jaar later vervolgde hij zijn carrière bij Rivièra Maison. Naast zijn functies in loondienst bouwde hij zijn eigen webshop in herenaccessoires, Proches. Wegens tijdgebrek staat dat inmiddels op een laag pitje. Begin dit jaar startte Jordaan als e-commerce manager bij Yumeko.

Inspiratie

‘Ik haal mijn dagelijkse inspiratie vooral van nieuwssites als Marketingfacts en Emerce. Om op de hoogte te blijven van alle trends maak ik gebruik van mijn netwerk; mensen die ik in de loop der jaren in e-commerce heb leren kennen, en bureaus en consultancy’s waar ik mee gewerkt heb. Laatstgenoemden moeten namelijk op de hoogte zijn van alle nieuwste feitjes om bij hun klanten echt te kunnen integreren.’

Omnichannel

'Offline is momenteel niet zo interessant voor mij – Yumeko heeft geen fysieke winkels. En alles online werkt immers anders. Bij mijn vorige werkgever, Rivièra Maison, is het omnichannel verhaal juist wel belangrijk. Als franchisers zeggen dat ze hun omzet zien dalen door online, dan moet je bedenken hoe je ze kunt helpen zonder die omzet af te pakken. Bijvoorbeeld door producten voor klanten in een bepaalde winkel te reserveren. De klant haalt en betaalt bij die winkel, dus dan is het aan het personeel aldaar om er producten bij te verkopen.’

Digital commerce

‘Ik ben gefascineerd door de snelheid van e-commerce. Bovendien kun je je er met trends over de hele wereld bezighouden. Het is heel interessant om te bedenken wat je zelf kunt bijdragen zodat je meer bezoekers krijgt die vervolgens ook nog voor hogere conversie zorgen. En het is door e-commerce zoveel makkelijker om een buitenlandse markt te betreden.’

‘Een belangrijke ontwikkeling in e-commerce vind ik personalisatie, bijvoorbeeld de volgorde waarop de klant dingen op de site ziet. In de customer journey bied je die klant zo artikelen die op zijn persoonlijke voorkeuren zijn afgestemd. De customer experience moet goed bij hem passen, zodat het leidt tot snelle conversie.’

Shoppen

‘Hoewel ik fysieke winkels heel leuk vind, koop ik voornamelijk producten en diensten online. Dat heeft alles te maken met gemak en tijdgebrek. Ik bestel wat ik wil en de volgende dag wordt het thuis afgeleverd, dat bevalt me prima. Als ik bijvoorbeeld een tv offline zou kopen, moet ik naar een winkel toe en vervolgens ook nog eens transport voor het gekochte apparaat regelen, dat is lastig. Ik weet meestal precies wat ik hebben wil, kan specifiek daarnaar zoeken en klaar ben ik.’

Vrije tijd

‘Vrije tijd? Dat heb ik amper. Naast mijn baan studeer ik parttime aan Nyenrode, ik volg een master bedrijfskunde. Dat houdt me sowieso elk weekend bezig. Daarnaast probeer ik regelmatig te sporten, ik doe aan fitness. Tenslotte vind ik het leuk om lekker te borrelen en uit eten te gaan.

Als ik vrij ben van mijn studie maak ik graag stedentripjes. Zomers ga ik op een langere vakantie, het liefst ver weg; ik ben al naar Brazilië, Cuba en Japan geweest. Ik vind het leuk om veel te bezichtigen, de cultuur te ervaren, en zo te ontladen van het werkende bestaan.’

Motto

‘Ik heb niet echt een motto, maar ik vind dat je je hart moet volgen. Doe vooral die dingen die je zelf belangrijk vindt en volg niet de menigte. Als je alleen maar doet wat er verwacht wordt, word je niet gelukkig.’