Twinkle | Digital Commerce

Dick Boer: 'Waanzinnige bijdrage bol.com aan strategie Ahold Delhaize'

2018-07-02
1000562
  • [nieuws]
  • 1:32

'Bol.com maakt Ahold Delhaize uniek en het platform biedt veel kansen voor de toekomst', spreekt inmiddels ex-ceo Dick Boer van Ahold Delhaize over de e-tailer.

Boer deed die uitspraak in een interview met De Telegraaf afgelopen zaterdag. In het gesprek blikt de voormalig topman terug op de overname van bol.com, begin 2012. 'Toen ik de nieuwe strategie van het bedrijf neerzette in 2011, zaten daar belangrijke pijlers in. Versterken van online, maar ook van andere mogelijkheden. Bol.com heeft daar een waanzinnige bijdrage aan geleverd', aldus Boer.

Samenwerking met zusterformules

'We wilden bol de ruimte geven hun ambitie waar te maken en pas daarna samen te gaan werken met ah.nl, Etos en Gall&Gall', vervolgt Boer. Over die samenwerking zei Justin Sandee, verkoopdirecteur van de Retail Media Groep van bol.com, tijdens de afgelopen NIMA Marketing Day, het volgende: 'We zullen veel meer met elkaar gaan optrekken, dus met Albert Heijn en zusterformules Gall&Gall en Etos, om klanten ook voor adverteerders onderscheidend te kunnen benaderen. '

Amazon

In het interview met de krant gaat Boer ook verder in op de opkomst van Amazon in Europa en de samensmelting van food en online. 'Amazon is een grote concurrent in de wereld. We doen hetzelfde als Amazon, maar wij komen van de andere kant. We kochten niet voor niets bol.com en Amazon niet voor niets Whole Foods. Die combinatie heeft nog meer waarde dan we in 2012 dachten.

Frans Muller

Dick Boer geeft per 1 juli het stokje door aan Frans Muller die, tot de fusie van Ahold en Delhaize in 2015, topman van Delhaize was. Muller zei bij zijn aanstelling door te zullen gaan 'met het voortstuwen van innovatie en groei in de winkels en online'. Bij dat laatste krijgt hij te maken met zijn broer Michiel Muller, mede-oprichter van online supermarkt Picnic.

Lees ook: 'Waarom bol.com geen verkeer meer wegstuurt' (Twinkle 21-06-2018)