Twinkle | Digital Commerce

Op de fiets naar Bakkum

2018-08-06
1000562
  • [interview]
  • 2:40

Na zijn studie rechten startte Eduard Brenninkmeijer in het corporate leven bij TNT. Daar bleek zo’n vijftien jaar geleden dat e-commerce een hoge vlucht ging nemen. Hij kwam bij het pakkettenbedrijf in contact met allerlei organisaties die in e-commerce stapten en razendsnel groeiden. Dit wekte zijn belangstelling en hij ging zich in de materie verdiepen. Het leidde tot e-commerce functies bij onder meer NYDJ en Paula’s Choice. In maart dit jaar begon hij bij AGU.

Inspiratie
‘Eigenlijk raak ik vooral geïnspireerd door andere ondernemers en andere branches. Ik kijk graag in andermans keuken omdat ik daar veel van kan opsteken. Ik geloof erg in de omnichannel propositie en in merken. Techniek is daarbij slechts een enabler, dat kan iedereen. Maar het draait om het merk en de activatie daarvan. Het vertellen van het verhaal waarom je er als merk bent wordt steeds belangrijker. Kijk naar een Bever, of Tony’s Chocolonely. Het gaat erom dat je mensen kunt betrekken bij jouw merk. Uiteindelijk leidt dát tot meer verkopen, niet het pushen van je merk of product. En ten slotte laat ik me ook inspireren door de dagelijkse mails van Simon Sinek.’

Meetbaarheid
‘Het meest boeiende aan e-commerce vind ik dat alles zo goed meetbaar is. Dat maakt dat je op basis van getallen beslissingen kunt nemen en van daaruit verder kunt gaan. Dagelijks is alles aantoonbaar; je hoeft er geen discussies over te voeren. Dit continue proces intrigeert me enorm. Daardoor wordt alles steeds een stapje beter.’

Ontwikkeling
‘Een relevante ontwikkeling vind ik het gebruik van voice assistants. In Nederland is dat nog relatief klein – omdat Amazon Nederland een tijdlang heeft overgeslagen – en we lopen internationaal gezien een beetje achter, maar ik denk dat we al snel heel veel commerce gaan doen via voice. Binnenkort roepen we gewoon: “Hi Alexa – of Siri, of Google – ik wil twee pakken melk, een doos eieren en een AGU-fietsbroek.” Daar zie je ook weer aan dat de betekenis van merken almaar groter wordt, want je laat Alexa natuurlijk niet voor jou bepalen welk merk je wilt kopen.’

Shoppen
‘Ik koop in de regel alles wat ik nodig heb online. Maar ik kan ook heerlijk in een winkel dwalen ter inspiratie. Een soort beroepsdeformatie, zeg maar.’

Vrije tijd
‘In mijn vrije tijd ben ik het liefst met mijn gezin – ik heb een vrouw en twee kinderen. Daarnaast breng ik graag tijd door met vrienden en ik hou erg van sporten. Ik ben een hardloper, maar ook een fietser, ik heb me net aangemeld voor een sprint triathlon met mijn eigen AGU-team, maar ik vind voetbal en tennis ook hartstikke leuk. Verder heb ik een caravan op Camping Bakkum, daar kan ik vanuit Alkmaar op de fiets naartoe. Zomers ga ik graag met bevriende gezinnen op vakantie, dit jaar gaan we naar Portugal. En ik ben dol op Australië, misschien mag ik daar nog eens voor mijn werk naartoe – Australië is ook fietsgek.’

Trots
‘Ik ben trots op alle projecten die ik heb gedaan. En dan met name op de ontwikkeling van het team, op de mensen die het doen, die elke dag voor de resultaten zorgen. Ik vind het bijzonder dat ik dat mag begeleiden.’

Leesvoer
‘Het laatste boek dat ik heb gelezen is Digital Transformation, van Jo Caudron en Dado Van Peteghem. Een praktisch boek, breder dan alleen e-commerce. Het biedt me handvatten. Een aanrader voor iedereen.’