Twinkle | Digital Commerce

Wetsuits met maatadvies

2018-11-01
1200675
  • [interview]
  • 1:31

Met een doelgroep van twee miljoen surfers in Europa die gemiddeld om het jaar een wetsuit aanschaffen, ziet start-up SRface de toekomst zonnig in.

SRface verkoopt hoogwaardige wetsuits voor golf-, wind- en kitesurfers en claimt daarbij een ‘instapprijs’ – vanaf 200 euro – te hanteren. Medeoprichter en ceo Augustus Schraven: ‘SRface is een direct-to-consumer-bedrijf en daarmee versimpelen we de supply chain. We verkopen de wetsuits direct vanuit ons magazijn. Je vindt de juiste maat via onze online size finder.’ Deze zelf ontwikkelde finder vindt in 90 procent van de gevallen een match met een SRface-maat, aldus de ceo.

Weinig retouren

Klanten kunnen ook hun huidige merk en maat invoeren in de brand converter. En anders helpt de supportafdeling, die wordt gerund door ervaren surfers, met het vinden van de juiste maat en dikte. ‘Mede hierdoor hebben we opvallende retourpercentages: nog geen 10 procent wordt geruild.’ Klanten mogen het wetsuit dertig dagen uitproberen en hebben een jaar garantie. Elke maat is op voorraad en bestellingen worden dezelfde dag verzonden. Verzending en retourneren is in Europa gratis. Het bedrijf werkt daarvoor samen met een fulfilmentpartner die het magazijn en de voorraad beheert. ‘Alleen de retouren handelen we zelf af in ons kantoor in Scheveningen.’

Samenwerken

Schraven richtte de onderneming op met vier compagnons, allen fanatieke surfers, met als missie het ultieme wetsuit betaalbaar te maken. Ze werken intensief samen met een grote fabrikant aan de ontwikkeling van hun model surfpak. Voor marketingdoeleinden wordt vooral ingezet op online. ‘We proberen interessante content te maken; toffe films, mooie foto’s en leuke teksten zijn belangrijk. Daarnaast hebben we ook toes in the sand, merkambassadeurs die onze wetsuits dragen’, meldt Schraven. Het bedrijf verwacht in 2019 winterwetsuits en vrouwenpakken te lanceren en internationaal verder uit te breiden.