Twinkle | Digital Commerce

Online super Crisp doet het anders

2019-02-15
1000562
  • [interview]
  • 3:54

Waar online supermarkt Picnic zich wil onderscheiden door vooral hard te groeien en Stockon zich richt op het vullen van het keukenkastje, was daar half november ineens een nieuwe partij: Crisp. De nieuwkomer wil het anders aanpakken: een ‘klein assortiment met verse en eerlijke producten’.

Bedenker van Crisp is Tom Peeters, medeoprichter van pure player Westwing Home & Living, dat in oktober de stap naar de beurs maakte. Ook was Peeters betrokken bij de oprichting van Restaurant Week. ‘Ik wilde heel graag werken met een product waar ik persoonlijk een passie voor heb. Eten, koken en de voedselketen vind ik enorm interessante onderwerpen. In die keten valt nog ontzettend veel te verbeteren. Ik had al heel lang het plan om online een slagerij te beginnen. Ik vind vlees namelijk een heel mooi product om te eten of te bereiden, maar als je kijk naar hoe we met dieren omgaan dan kan dat een stuk beter.’ De online slagerij werd het uiteindelijk niet. ‘Het bleek té niche om er een groot bedrijf in te bouwen. Toen zijn we dat veel breder gaan aanpakken en hebben we een complete versmarkt opgezet voor alle verse weekboodschappen.’ Peeters richtte Crisp op samen met Michiel Roodenburg, René Bink en Eric Klaassen. Het platform richt zich met name op consumenten die iets anders willen dan de standaard houdbare kruidenierswaren. ‘Crisp is primair een plek voor verse weekboodschappen. We willen er niet alleen zijn voor de momenten dat je delicatessen eet, maar ook voor je gewone boodschappen. Het platform is gericht op mensen die misschien niet helemaal tevreden zijn met wat ze normaliter in een supermarkt kunnen krijgen, maar die ook niet altijd tijd hebben om stad en land af te reizen naar allerlei kleinschalige partijen om kwalitatief betere producten te kopen.’

Boeren, kwekers en bakkers

Het assortiment van Crisp bestaat op het moment van schrijven uit 1.200 producten. Een bewuste overweging, stelt Peeters. ‘Wij willen onderscheidend zijn in een smaller segment. Als je in een supermarkt voor een schap met eieren staat, dan zijn er in de regel tussen de acht en tien soorten eieren te koop. Je kunt je afvragen of dat nodig is. Wij hebben gewoon goed gekeken en verkopen één uitstekend ei. Wij denken dat dat voldoende is.’

Ondanks dat de app only super over een vrij klein assortiment beschikt, werkt het bedrijf met veel aanbieders samen; maar liefst tweehonderd boeren, kwekers en bakkers leveren hun producten aan Crisp. Een aantal dat volgens Peeters alleen maar zal toenemen. ‘Wij zijn nog maar sinds half november live, dus die hoeveelheid groeit. We gaan echter geen leveranciers toevoegen alleen om meer leveranciers te hebben. Als er bijvoorbeeld een ander ei is, dat op het gebied van smaak wat toevoegt, dan kan dat een nuttige toevoeging aan ons assortiment zijn. Maar ik zie ons geen vijf vergelijkbare eieren voeren.’

Het assortiment is niet het enige gebied waarop Crisp afwijkt van andere websupers. Zo biedt het ook, anders dan bijvoorbeeld Picnic, meteen na lancering landelijke dekking. Peeters: ‘We zien dat de behoefte aan onze dienstverlening landelijk is. Daarnaast zijn we flexibel, we hebben praktisch geen voorraad. Wij kopen pas in op het moment dat je hebt besteld. Dat wordt ’s nachts bij ons beleverd en de volgende dag bij de klant bezorgd. Dus we kunnen op een relatief makkelijke manier een groot gebied bedienen.’ Dat bedienen gebeurt vooral door externe partners. ‘Dichter bij huis leveren we zelf en voor de rest van het land werken we voornamelijk samen met de foodservice van PostNL.’

Winstgevendheid

Door de levering grotendeels bij partners neer te leggen en rechtstreeks bij de boer of kweker in te kopen, denkt Peeters met Crisp te doen waar andere online boodschappenspelers meer moeite mee hebben: snel winst maken. ‘Je hebt de afgelopen tien jaar veel bedrijven gezien die alleen maar groeien en grote omzetten hebben. Maar dat gaat er aan de achterkant net zo hard uit. Dat is niet onze opzet. Eén van de redenen waarom wij niet onze eigen infrastructuur bouwen, is dat we zien dat veel partijen daarin aan het investeren zijn. Wij opereren in een productenland dat eigenlijk unbranded is. Niet veel mensen kennen een merk sla of een merk vlees. De margestructuur is daarom heel anders dan bij bijvoorbeeld Pampers. Er valt veel meer marge te verdelen en doordat wij direct met de bron werken, heb je een ander winstniveau dan iemand die bijvoorbeeld veel met non-food werkt.’

Hoewel Crisp nog maar enkele maanden actief is, is de vraag al groot. ‘Eerder verwachtte ik tot kerst ongeveer vijfduizend klanten te kunnen bedienen. Daar zijn we inmiddels ruimschoots overheen. We zitten op dit moment zelfs op de limiet van het aantal klanten dat we kunnen beleveren. Dat is niet erg. Ik bedien liever minder mensen maar wel met de volledige service, dan dat je een leeggeshopte winkel hebt. Groei is ook niet ons voornaamste doel, klanten tevreden stellen wel. Natuurlijk zijn we ambitieus, maar we hebben geen haast, er is geen prijs te winnen. Wij bouwen onze business op loyale klanten, dus herhaalaankopen en happy customers.’