Twinkle | Digital Commerce

Ruben Arends (Smartphonehoesjes.nl): 'Ik ben fanatiek tennisser'

2020-06-15
1000562
  • [interview]
  • 2:54

Tijdens verschillende studies had Ruben Arends diverse bijbaantjes bij onder meer Apple resellers. Vanuit de Apple-wereld werd hij retailmanager en later product owner e-commerce bij Amac. Arends (zie foto verderop) is trots op zijn carrière van de afgelopen tien jaar, waarin hij onderaan begon op de retailvloer en doorgroeide naar managementfuncties. Onlangs vertrok hij naar Smartphonehoesjes.nl, waar hij als product owner e-commerce aan de slag is gegaan.

Naam: Ruben Arends
Functie: product owner e-commerce Smartphonehoesjes.nl
Leeftijd: 41

Inspiratie

‘Inspiratie bij de concurrent opdoen geeft me altijd een dubbel gevoel. Natuurlijk is het interessant om te kijken hoe andere – grote – online partijen hun klantervaring optimaliseren en bepaalde technische uitdagingen oplossen. Anderzijds vind ik dat je je eigen gezicht moet hebben, dat je zelf moet blijven nadenken, think different zei Apple al in de jaren negentig. Want als je zoveel naar elkaar kijkt, ga je op elkaar lijken. Dat vind ik sowieso een gevaar binnen e-commerce. Niemand heeft alle wijsheid in pacht, dus vaar niet blind op andermans kunnen.
Het ultieme voorbeeld van offline retail vond ik in de shop-in-shop van Nespresso in de Bijenkorf. Daar had ik echt een fantastisch klantbeleving. Servicegerichtheid was de tweede natuur van de medewerkers. Online zijn de middelen anders om het de klant naar de zin te maken, bovendien worden de verwachtingen steeds groter. Toch moet je zo’n optimale klantervaring kunnen bieden.’

E-commerce

‘Het leuke aan digital commerce vind ik dat je continu bezig bent met een veranderende markt, met nieuwe oplossingen die je kunt gebruiken om de volgende stap te zetten. Het is een heel dynamische wereld waarin je scherp moet zijn op je eigen kennisniveau en op ontwikkelingen in de markt. Het gaat nooit vervelen. Ik kijk met grote interesse en met nog grotere argusogen naar Google Shopping Actions en soortgelijke ontwikkelingen die het runnen van een eigen webshop zo goed als overbodig zouden kunnen maken, maar die – zoals altijd – ook weer kansen bieden. Weer een voorbeeld van waar je niet blind de massa moet volgen, maar als bedrijf en retailer je eigen keuzes zult moeten maken. Over Google Shopping Actions, of over direct kopen vanuit social media zonder naar een webshop te gaan, zullen we de komende jaren precies dezelfde discussies voeren als we deden over marktplaatsen: “Wat als je het niet doet? Ja, dan doet je concurrent het dus wel! Wat als je het wél doet? Maak je dan je eigen webshop niet overbodig op termijn? En wat doet het met je marges, merk en klantenbinding?” Enzovoort.’

Vrije tijd

‘In het begin van het coronatijdperk was vrije tijd een schaars goed. Ik was net begonnen met m’n nieuwe baan, ik heb twee kleine kinderen die thuisonderwijs moesten krijgen, en ik was voor een verbouwing thuis aan het regelen dat de juiste mensen op de juiste tijd op de juiste plek waren. Inmiddels is alles een beetje gesetteld en kijk ik ernaar uit dat we weer wat meer vrijheid krijgen. Ik ben fanatiek tennisser en train het liefst meerdere keren per week. Daarnaast is muziek belangrijk, ik speel al van kinds af aan gitaar en ga graag naar concerten. Met het gezin doen we op vakantie aan glamping: kamperen in een luxe ingerichte huurtent op een minicamping. Ik hou van Bretagne, met zijn ruige kust en rotspartijen, het is er niet zo toeristisch.’

Guilty pleasure

‘Ik vind het eigenlijk heel leuk om naar de WK dartsfinale te kijken. En dan is het natuurlijk extra spannend als daar een Nederlander in staat.’