Twinkle | Digital Commerce

3 pijlers voor groei in experimenteercultuur

2021-09-22
1000562
  • [tips]
  • 2:25

De grote spelers in de digitale economie hanteren allemaal een test & learn proces waarin datagedreven experimenteren in het DNA van de organisatie zit. Dit gaat veel verder dan het vieren van de maandelijkse A/B-testwinnaars. De uitdaging is om experimenteren op een gestructureerde manier in alle organisatieprocessen te integreren. De wereldwijde Experimentation Culture Awards geven elk jaar inzichten in de pijlers van de succesvolle groei in experimenteercultuur bij de genomineerde organisaties. Hieronder vind je drie van deze pijlers.

Tekst: Ton Wesseling

1: Het gaat niet om het geld!

Het gaat niet om het extra geld dat je binnenhaalt omdat de conversie van bepaalde sales funnels wordt verbeterd. Je wilt werken aan een cultuur waar datagedreven beslissingen worden genomen en waar valideren een basisonderdeel is van elke implementatie. Het helpt dan niet om te (blijven) focussen op geld. Natuurlijk is het in het begin nodig om aan te tonen wat je verdient met verbeteringen en wat je bespaart met implementaties die niet zijn doorgezet, maar zo snel mogelijk wil je naar een mentaliteit waar niet valideren onlogisch wordt gevonden, ongeacht de kosten of opbrengsten.

2: Betrek senior management zo snel mogelijk

Wanneer je de organisaties die werken aan een test & learn cultuur vraagt wat ze terugkijkend graag anders hadden gedaan in hun groei naar experimenteervolwassenheid, dan geven ze vaak hetzelfde antwoord: ‘Het was efficiënter en effectiever geweest als we het hogere management al in een eerder stadium hadden aangehaakt.’ Het is heel verleidelijk om bij je start met experimenteren zo min mogelijk mensen te betrekken - dat versnelt immers je beginstappen. Uiteindelijk wil je echter opschalen en heb je support vanuit de organisatie nodig en dat werkt veel beter als ze al betrokken zijn. Dus liever een langzamere start om later, als het er echt om gaat, te kunnen versnellen.

3: Maak het kunnen experimenteren zo eenvoudig mogelijk

In een test & learn organisatie, waar experimenteren dus in het DNA zit, is elk team elke activiteit aan het valideren. Je kunt je voorstellen dat wanneer dit valideren extra tijd kost, het een bottleneck is in de efficiëntie van teams. Je wilt het experimenteren zo eenvoudig mogelijk maken. Het moet zo simpel zijn om te meten en te verbeteren dat het nagenoeg geen energie kost van het team om dit mee te nemen in de vaste werkprocessen. Mocht het onverhoopt toch gebeuren dat een team ervoor kiest om iets live te zetten voor klanten zonder validatie, veroordeel ze dan niet, maar vraag naar het waarom. Leer wat het team tegenhield om te valideren en zorg dat deze drempel wordt weggenomen.

Webanalisten
Dit artikel is geschreven door Ton Wesseling, juryvoorzitter en host van de Experimentation Culture Awards, voor het analyse- en optimalisatieplatform Webanalisten.nl. Het volledige artikel met extra inzichten is hier te lezen.