Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in Portugal

2022-01-13
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:03

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: About You breidt uit naar Portugal.

About You blijft zijn aanwezigheid in Zuid-Europa uitbreiden. In 2021 lanceerde de moderetailer al in Italië en Spanje. Nu worden Griekenland en Portugal aan het portfolio toegevoegd. Het totaal aantal Europese landen waar About You actief is, komt daarmee op 26. Net als bij eerdere lanceringen startte de van oorsprong Duitse retailer met een grote marketingcampagne in zowel Griekenland als Portugal, om zo veel mogelijk mensen naar het platform te krijgen. En met succes: op de dag van lancering vonden meer dan 500.000 klanten in zowel Griekenland als Portugal hun weg naar About You.

Fashion populair

Daarmee sluit de fashionwinkelier in Portugal aan bij een flinke lijst aan online retailers, aangevoerd (in netto verkoop) door het Portugese platform Worten. Dat begon 25 jaar geleden als fysieke elektronicazaak en is inmiddels uitgegroeid tot een belangrijke speler in het Portugese retailland met meer dan 180 fysieke winkels. Op het platform zijn nu ook producten uit andere categorieën te vinden, zoals speelgoed en meubels. Andere grote online spelers in het Zuid-Europese land zijn modespelers Elcorteingles.pt en Zara, supermarkt Continente, platform Amazon.es en elektronicaverkoper Apple. Hoewel het misschien niet meteen duidelijk wordt in het lijstje met de grootste online winkels, is de populairste categorie om online te shoppen voor Portugezen ‘fashion’. Niet zo gek dus dat About You voor Portugal koos als volgende markt. Fashion is verantwoordelijk voor 32 procent van alle online verkopen. Andere populaire categorieën zijn elektronica en media met 27 procent, speelgoed, hobby en DIY (21 procent), eten en persoonlijke verzorging (10 procent) en meubels en apparaten (10 procent).

Groei

Waar de wereldwijde e-commerce in 2020 groeide met 29 procent, wist Portugal er nog een schepje bovenop te doen. In dat jaar groeide de e-commercemarkt in Portugal namelijk met 30 procent. Ter vergelijking: in Nederland lag dat percentage op 28 procent. Hoewel 2020 wellicht niet het beste jaar is om vergelijkingen mee te maken, laat het wel zien dat er in Portugal iets meer ruimte is voor groei. Dat kan te maken hebben met de nog relatief lage online penetratie van 47 procent. Met andere woorden: in 2020 kocht slechts 47 procent van de ruim 10 miljoen inwoners van Portugal minstens één product online. (Statista, 2021)