Twinkle | Digital Commerce

Whoppah wil Europa veroveren met tweedehands design

2022-03-08
1000562
  • [interview]
  • 4:17

Bestaande marktplaatsen bieden over het algemeen voldoende aanbod om de meeste consumenten tevreden te stellen. Toch wisten ondernemers Thomas Bunnik en Evelien Bunnik-Remmelts in 2019 een gat in de markt te vinden met Whoppah, een platform waarop liefhebbers terecht kunnen voor tweedehands design.

Halverwege 2019 – in mei, om precies te zijn – ging Whoppah live. Een klein jaar later stond de wereld op zijn kop. ‘Voor ons heeft dat eigenlijk goed uitgepakt’, steekt Evelien Bunnik-Remmelts van wal. Samen met Thomas Bunnik vormt ze het tweetal dat Whoppah op de wereld zette. ‘Wij zijn best agressief gestart’, vervolgt ze. ‘Aan het begin van de pandemie werden veel commercials uit de lucht gehaald van travel- en entertainmentbedrijven en zo konden wij last minute tegen een laag tarief die zendtijd inkopen. Dat gaf ons een enorme boost in naamsbekendheid. Daarnaast zat iedereen thuis, kon men de deur niet uit en waren mensen vooral bezig met het eigen huis en het inrichten daarvan. Allemaal zaken die een positief effect hadden op onze start.’

Curated platform

Inmiddels heeft Whoppah een aanzienlijk schare liefhebbers en wordt er per jaar voor zo’n 10 miljoen euro aan design op het platform verkocht. Dit jaar verwacht het bedrijf een verkoopomzet van 1 miljoen euro per week. De vliegende start zorgde echter ook voor wat hobbels op de weg. Zo werd in het begin veel werk vanaf de keukentafel thuis in Amsterdam verricht. Gezellig, maar als je duizenden producten moet verwerken niet echt handig. Vanaf maart beschikt het bedrijf over een pand in Utrecht van ruim 2.200 m², dat in oppervlakte volgend kwartaal alweer wordt verdubbeld en daarna nog verder wordt vergroot.

Dat pand heeft verschillende functies: het biedt ruimte voor uitbreiding van het personeelsbestand, geldt als overslag voor het vervoeren van meubels en herbergt een showroom. Bunnik-Remmelts: ‘Wij hebben vanaf het begin al bedacht dat Whoppah een curated platform moet zijn. Met goede kwaliteit, de juiste service en betalingen die via ons gaan. Waardoor je zeker weet dat de aankoop juist verloopt. Je maakt bij ons een advertentie aan en dient hem in voor curatie. Wij kijken naar de omschrijving, titel en kwaliteit van de foto’s, dat laatste is erg belangrijk. Daarnaast kijken we of het op ons platform past. Is het bijvoorbeeld een massaproductiemerk dat niet bij onze propositie past, dan komt dat niet op onze site. Dat is natuurlijk subjectief, maar wij hebben daarvoor onze eigen regels bepaald.’ Verwacht dus geen standaard 3-zits banken en fauteuils bij Whoppah, maar kwalitatieve items van het exclusievere soort. Waarmee wordt omgegaan op een manier die je daarbij mag verwachten.

Daarom besloten de ondernemers achter het bedrijf ook een eigen bezorgservice op te tuigen. ‘Inmiddels rijden er zo’n tien bussen van ons, elke maand komt er ongeveer één bij. Klanten vinden het belangrijk dat het item met zorg wordt behandeld en dat ze er geen omkijken naar hebben. En onze bezorgers zetten het product ook niet zomaar op je stoep. Moet het drie hoog, dan gaat het drie hoog.’

De ambitie van Whoppah houdt niet op bij de landsgrens. Vooralsnog richt het bedrijf zich vooral op Nederland en België. ‘Maar we zien dat men in andere landen ook gebruikmaakt van ons platform’, vervolgt Bunnik-Remmelts.’Wij verschepen ook al wereldwijd. Vooral designliefhebbers weten ons te vinden. Uiteindelijk willen we ons ook meer gaan richten op andere landen, waaronder Duitsland, Italië en Frankrijk. Maar voor nu investeren we vooral hier in ons platform, de showroom en naamsbekendheid.’

Bekende investeerders

Op dat laatste vlak krijgen de oprichters hulp van bekende ondernemers en mediapersoonlijkheden. Zo stapten presentator Wilfred Genee en zanger Nick Schilder al in als angel investors, en wordt Whoppah bijgestaan door medeoprichter Daniel Gebler van Picnic en Guido Fambach, die executive vice president sales is bij Just Eat Takeaway.com. Die laatste twee helpen Whoppah bij de ontwikkeling van het platform. Verder zijn Winston en Renate Gerschtanowitz in beeld: ‘Zij zijn als mede-eigenaar en investeerder actief betrokken op strategisch vlak en nemen samen met ons beslissingen over onze propositie. Winston is als ondernemer actief met mediabedrijven en heeft ervaring met het in de markt zetten van proposities. Datzelfde geldt voor Renate, zij heeft een eigen webwinkel: Huisdieren.nl, en doet onder andere veel op het gebied van content voor ons platform.’

Ruimte voor showrooms

Met die vracht aan expertise wil Whoppah zijn eigen doelstelling waarmaken: hét tweedehands platform voor design van Europa worden. Waarbij opschalen in Nederland en België het huidige pinnetje op de roadmap is, en dat doet het bedrijf inmiddels als omnichannel speler, besluit Bunnik-Remmelts: ‘Klanten vinden het ook leuk om even naar producten te kijken, zich te laten inspireren en bijvoorbeeld te voelen hoe een bank daadwerkelijk zit. Voor ons is dat een leuke toevoeging maar we zullen altijd platform first blijven. We sluiten echter niet uit dat er meer locaties komen. Bijvoorbeeld in België, omdat je vanuit daar eenvoudig naar Frankrijk kunt en een showroom helpt bij de logistieke operatie. We willen klanten optimaal bedienen, en de showroom is onderdeel van de first class service die we willen uitstralen.’

Over Whoppah
Eind 2021 haalde Whoppah 3 miljoen euro op aan groeikapitaal bij bestaande aandeelhouders en enkele nieuwe private investeerders uit vastgoed, logistiek en de tv-wereld. Hiermee worden de marketingactiviteiten opgeschaald, het platform uitgebreid en de omnichannel strategie verder uitgerold. Inmiddels heeft het platform circa dertig medewerkers in dienst. Naar verwachting neemt de gross merchandising value op het platform in de loop van dit jaar toe naar 1 miljoen euro per week. Op jaarbasis zou dit ruim 50 miljoen euro zijn.