Twinkle | Digital Commerce

'Tijd voor marketing'

2022-04-14
1000562
  • [ingezonden artikel]
  • 2:37

Zelfstandig interim jurist Kune Burgers was mede-eigenaar van vergelijkingswebsite Tandarts.nl. In een aantal Twinkles doet hij zijn belevenissen bij de oprichting en beginjaren van de start-up uit de doeken. Dit is het derde deel van de tweede serie: naamsbekendheid genereren.

Tekst: Kune Burgers

Nu de website was vernieuwd en naar behoren functioneerde, waren we klaar voor een volgende stap. We wilden een grotere bekendheid voor Tandarts.nl bij potentiële klanten creëren. Het was tijd voor marketing. Maar marketingbedrijven in Nederland vond ik vaak duur. Mij was verteld dat Roemenië ook marketingspecialisten in huis heeft. Daar wilde ik wel eens mee praten.

Middeleeuws stadje

Het leven neemt soms een onverwachte wending. Als iemand mij tien jaar geleden had verteld dat ik zou werken aan een website voor tandartsen, dan had ik hem nooit geloofd. Als mij dan ook nog eens was verteld dat ik de marketing van tandartspraktijken zou gaan bespreken in een Roemeens stadje midden in een groot woud, dan had ik die persoon voor de rest van mijn leven angstvallig gemeden. Toch is dat wat ik ging doen, toen ik op een vroege ochtend in Boekarest de trein nam richting de Karpaten. Aan het eind van de ochtend stapte ik in een klein middeleeuws aandoend stadje uit. Op het perron werd ik opgewacht door Mihaela en Csilla: ‘Welkom in Brașov.’

Klik op bovenste website

Terug naar de tandartsen in Nederland. Via Tandarts.nl boden we tandartspraktijken nieuwe patiënten aan. We hadden een simpele maar effectieve manier gevonden om ervoor te zorgen dat mensen zich konden aanmelden als nieuwe patiënt bij de tandartspraktijk van hun keuze. Tandartspraktijken in met name de Randstad wilden groeien. Uit ons eigen onderzoek kwam naar voren dat patiënten lang bij hun eigen tandarts bleven, gemiddeld zo’n tien jaar. Zelfs als ze verhuisd waren bleven mensen vaak bij hun eigen tandarts, ook al moesten ze er soms vijftig kilometer voor omrijden. Het was dus niet erg gemakkelijk ze over te halen om over te stappen naar een andere tandarts. ‘Vroeger vroeg je aan je buurvrouw wat een goede tandarts was als je verhuisd was. Tegenwoordig ga je naar Google en klik je op de eerste website. Steeds meer mensen oriënteren zich online.’ Dit verhaal kende ik van achter naar voren. Al honderden keren had ik het aan de telefoon verteld in een poging om een praktijk klant te maken.

Retargeting

Mihaela en Csilla hadden aan één gesprek voldoende om mij als klant binnen te koppen. In het eerste gesprek bleek meteen dat zij zich goed hadden voorbereid. De twee Roemeense dames hadden zich verplaatst in de behoeften van de hedendaagse Nederlandse patiënt. Dat was knap. Ze kwamen met uitgekiende voorstellen om ons product onder de aandacht te brengen. We zouden starten met retargeting. Eerst lokten we bezoekers naar een bepaalde webpagina en de weken er na zouden we ze te pas en te onpas bestoken met advertenties op maat. Net als ieder ander had ik een bloedhekel aan dit soort advertenties, maar deze ondernemer kon zich geen scrupules veroorloven.

Kune Burgers is zelfstandig interim jurist, www.burgtlegal.nl. Hij deed de afgelopen jaren opdrachten voor Rabobank, De Brauw Blackstone Westbroek en KLM. Van 2011 tot en met 2019 was hij mede-eigenaar van een internetbedrijf. Kune studeerde rechten en bedrijfskunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.