Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in Indonesië

2022-12-12
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:16

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: Indonesische unicorn Blibli naar de beurs.

De Indonesische e-commerce onderneming Blibli gaat in dat land naar de beurs. Daarmee moet omgerekend ongeveer 540 miljoen euro worden opgehaald. Blibli is de derde unicorn, na Bukalapak en de GoTo Group, die naar de Indonesische beurs gaat. Dat is enigszins opmerkelijk: de enige Indonesische unicorns die naar de beurs gaan zijn alle drie e-commercebedrijven.

Een deel van het opgehaalde kapitaal wil Blibli volgens Tech in Asia gebruiken om schuld bij banken in te lossen. De overige ongeveer 203 miljoen euro wordt geïnvesteerd in het platform. Blibli bestaat nog maar sinds 2010 en behoort tot de Djarum Group, waar ook online reisplatform Tiket.com en supermarkt Ranch Market toe behoren.

De ontwikkeling bij Blibli is een leuke aanleiding om eens verder op e-commercemarkt Indonesië in te zoomen. Met een omzet van omgerekend circa 44 miljard euro in 2021 bezet Indonesië de negende plek op de mondiale e-commercelijst, net vóór Canada en achter India. De markt groeide in dat jaar met 32 procent en dat was meer dan het gemiddelde wereldwijd gezien. De verwachting is dat de markt de komende jaren nog verder zal groeien, aangedreven door de groeiende middenklasse in Oost- en Zuidoost-Azië. Overigens is de 32 procent groei in 2021 excessief, net als in veel andere landen. Voor de komende jaren wordt een groei verwacht van gemiddeld 10 procent. Dat is wel meer dan de verwachte mondiale groei.

Dan het e-commercelandschap in Indonesië. Daar komen we een aantal nieuwe, exotische namen tegen. Volgens Statista wordt de top-10, op basis van maandelijks verkeer, aangevoerd door Tokopedia. Achter die shop zit de eerder genoemde GoTo Group. De shop is een beetje vergelijkbaar met de grotere bekende platforms. Het aanbod is dan ook erg breed; zo is er zowel elektronica als voeding verkrijgbaar. Op plek 2 en 3 vinden we twee bekendere platforms: Shopee en Lazada. Opvallend is wel dat Tokopedia en Shopee met afstand de grootste platforms van het land zijn, met een maandelijks bereik van respectievelijk zo’n 157 en 132 miljoen bezoekers. Lazada – de nummer 3 dus – moet het doen met een bereik van 24 miljoen. Het gaat hier om maandelijkse metingen in het eerste kwartaal in 2022. Na Lazada komt Bukalapak, die eerder in dit artikel werd vermeld. Ook dit is een online platform met dus een breed assortiment. Verder vinden we ook gespecialiseerde shops terug in de top-10: Orami is een shop speciaal voor ouders van pasgeboren kinderen, Ralali is een inkoopplatform voor bedrijven en Zalora is een kleding- en beautyshop.