Twinkle | Digital Commerce

‘Belangrijk dat klanten marketplace-verkopers leren kennen’

2023-03-01
1000562
  • [interview]
  • 3:56

Marketplaces – en hun verkopers – worden een steeds belangrijker onderdeel van de e-commercesector. In het kader daarvan werd enkele jaren geleden de Marketplace Seller Award aan de Shopping Awards toegevoegd. Dit jaar is Amazon de naamgever. ‘Meer dan de helft van de verkopen op Amazon.nl komt van derden, daar zitten ook veel Nederlandse partners bij.’

Het is alweer bijna drie jaar geleden dat Amazon zijn voltallige webshop in Nederland lanceerde. Over de timing daarvan (een week voor de eerste coronapersconferentie) wil countrymanager Roeland Donker niet te lang uitweiden. Wél over de groei die het platform sindsdien heeft doorgemaakt. ‘We zien dat steeds meer mkb-bedrijven bij ons aansluiten en dat sellers een steeds belangrijker onderdeel worden van het (online) retail landschap. Vaak nemen de verkopen van lokale partners al sneller toe dan onze eigen verkopen. We zetten dan ook graag de partners in de spotlights. Het wordt hoog tijd dat klanten deze ondernemers leren kennen en weten wie die lokale producten aanbieden.’

Internationaal verkopen

Sinds de start van Amazon.nl in 2020 sloten al duizenden partners aan op het platform. Zij kunnen niet alleen terecht op het Nederlandse platform, maar kunnen via de Seller Central in meerdere markten aansluiten. Dat levert interessante inzichten op, stelt Donker. Voorheen waren Nederlandse verkopers namelijk vooral aangewezen op Amazon.de, waar ze beschikking hadden over een eigen, vertaalde, verkooppagina. ‘Maar sinds wij Amazon.nl zijn gestart, Seller Central in het Nederlands beschikbaar is en we hier ook een marketplace-team hebben, zien we dat partners sneller interesse tonen om ook in Duitsland te verkopen. Dus blijkbaar was er voorheen nog een drempel. Daarnaast zien we dat partners – naast verkopen in Nederland – ook sneller Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk uitproberen.’

Investeren

Het platform heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in de Nederlandse markt. Zo kwam er in 2021 een delivery station in Rozenburg en komen Nederlandse verkopers vaker prominent in beeld. Amazon heeft namelijk een aparte mkb-store waar lokale partners worden uitgelicht. Daarnaast is er Amazon Launchpad. Donker: ‘Dat is om innovatieve ondernemers extra support te bieden. Dat gaat van ondersteuning in accountmanagement tot extra zichtbaarheid van de producten. Daarbij gaat het niet per se om lokale producten, maar om echt innovatieve producten. Omdat we een groep klanten hebben die graag nieuwe, innovatieve, producten en gadgets wil uitproberen die net anders zijn dan de rest. Vorig jaar hebben we de Launchpad Awards uitgereikt, voor de meest unieke producten.’

De investering in het platform beperkt zich niet tot prominenter in beeld komen. Amazon wil graag een volledig pakket aanbieden en investeert daarom ook in bijvoorbeeld bezorging en fulfilment. Naast het genoemde delivery station wordt bijvoorbeeld geïnvesteerd in elektrificatie van de last én de middle mile. ‘We willen onze klanten meer controle geven over de bezorging, zodat ze hun pakketje op zo’n geschikt mogelijk moment kunnen versturen’, vervolgt de countrymanager. ‘Enkele maanden geleden hebben we aangekondigd meerdere elektrische bezorgbusjes aan te schaffen voor de last mile en elektrische trucks voor de middle mile, die complexer is. We denken dat we met het delivery station efficiënter kunnen bezorgen en minder vaak langs hoeven te komen. Dit station bestrijkt de hele Randstad en daar zijn we blij mee.’

Grote pakjes, kleine pakjes

Naast dat er steeds meer partners op het platform zelf bijkomen, wordt fulfilmentservice Fulfilment By Amazon (FBA) ook steeds vaker gevonden. Daarmee kunnen partners hun producten door Amazon laten opslaan en bezorgen. Vooral voor kleine bedrijven blijkt dat een uitkomst. Donker: ‘De allergrootste partners hebben wellicht de mogelijkheid om bezorging en customer service zelf te doen. Maar met name voor het midden en kleinbedrijf is dit een geweldige kans om bijvoorbeeld meerdere markten te bedienen.’ Sinds kort heeft Amazon in Nederland deze dienst uitgebreid, speciaal voor partners die kleine en lichtere producten aanbieden. Die nieuwe dienst – FBA Small and Light - is sinds december in Nederland beschikbaar. ‘Dat is een lightweight fulfilment oplossing. Het is een dienst voor producten die bijvoorbeeld door de brievenbus kunnen en dus tegen een lager tarief bezorgd kunnen worden. Vanuit onze partners is daar veel belangstelling voor.’

Het begin van Amazon.nl was vanwege de pandemie misschien niet helemaal hoe de organisatie het voor ogen had, en inmiddels heeft de markt te maken met meerdere crises – dus uitdagingen. Maar Donker is optimistisch: ‘De afgelopen jaren hebben we enorme stappen gezet. Ons assortiment is gegroeid naar meer dan 600 miljoen producten en we hebben veel geïnvesteerd in de prijzen, levering en onze abonnementsdienst Amazon Prime. En we verwachten dat Amazon.nl het komende jaar flink door gaat groeien. We denken wel dat consumenten vooral op zoek gaan naar goedkopere producten. Daar hebben we verschillende initiatieven voor, zoals Amazon Warehouse, waar geretourneerde artikelen worden aangeboden. We bieden tweedehands producten aan, hebben ons renewed programma en een eigen outlet store. Voor onze partners is het belangrijk dat klanten blijven komen. We raden dan ook aan om het assortiment verder uit te breiden en met ons samen te werken.’