Twinkle | Digital Commerce

Çaganur Atay Uçtu: 'Ik ben groot fan van TED Talks'

2023-03-23
1000562
  • [interview]
  • 3:02

Voordat Çaganur Atay Uçtu beroepsmatig in de retail ging, werkte ze enkele jaren in de financiële wereld. Na haar overstap naar MediaMarkt in 2013, ontdekte ze dat ze in deze branche veel dichter bij de klant stond, en dat beviel haar goed. Bij MediaMarkt Turkije bekleedde ze diverse funcies op e-commerce-, customer experience- en marketinggebied. Een paar jaar geleden is ze ook verantwoordelijk geweest voor Zweden, daarna werkte ze in Duitsland en in januari 2023 startte ze in de Benelux. ‘My heart is in Europe.’

Naam: Çaganur Atay Uçtu
Functie: marketing- en experience-manager MediaMarkt Benelux
Leeftijd: 41

Inspiratie

‘Mijn inspiratie haal ik uit heel veel zaken. Zo is momenteel personenvervoer voor mij belangrijk, omdat ik per maand naar zeker vijf à zes verschillende landen reis. Het valt me op dat diverse reissites of -apps erg gebruiksvriendelijk zijn en veel tijd en moeite besparen, bijvoorbeeld KLM.nl en Turkishairlines.com, maar ook Marti.tech. Laatstgenoemde verhuurt in Istanboel elektrische scooters; het meest praktische vervoermiddel in een grote drukke stad. Daarnaast vind ik op modegebied het Japanse Uniqlo heel interessant. Verder leer ik graag van de ervaringen van anderen, zo ben ik groot fan van Ted.com/talks. Ook vind ik het leuk om naar musea te gaan, of de natuur in. Dingen zien die niet in mijn dagelijkse leven voorkomen. Overigens vind ik het zelf ook leuk om anderen te inspireren: bijvoorbeeld mijn teamgenoten, collega’s in mijn bedrijf, of bij conferenties als gastspreker of panellid.'

Sector

‘Het leuke aan e-commerce is dat het niet gebonden is aan plaats of tijd. Die grenzeloosheid en die alomtegenwoordigheid vind ik heel aantrekkelijk. Het gebeurt altijd en overal. Overal waar internet is, is ook digital commerce. Het is fantastisch om zo de wereld binnen handbereik te hebben! Een opvallende trend is de enorme groei van mobiele aankoop-experiences. Daarnaast zie je ook steeds geavanceerder betalingsopties. Het past allemaal in een naadloze omnichannel ervaring.’

Laatste e-aankoop

‘Ik houd van mode en ik kijk veel bij Oysho. Dat is een Spaans modemerk, dat vooral comfortabele kleding voor elke dag in zijn collectie heeft. Zij ontwikkelden onlangs een nieuw soort schoen, een slipper, die eruitziet als slof, maar die je ook buiten als schoen kunt dragen. Ik heb een paar gekocht en daar mijn familie mee geshockeerd, omdat ik normaliter altijd hoge hakken aanheb. Maar tijdens al mijn reizen en in koude landen zijn deze schoenen veel praktischer.’

Vrije tijd

‘Nu ik hier in de Benelux ben, heb ik amper vrije tijd. Ik reis graag en veel, en ik vind het leuk om naar werkgerelateerde events en trainingen te gaan. Ik zet me daarnaast in voor projecten op het gebied van gendergelijkheid van vrouwen in het beroepsleven, met name in technologie en detailhandel. Maar het liefst breng ik mijn vrije tijd door met mijn gezin – mijn man, onze dochter van 10 en zoon van 3 – en mijn ouders. Zij wonen in Istanboel. Ik ben niet zo’n sporter, maar ik ga wel elke winter met mijn kinderen skiën. Verder doe ik aan pilates.’

Trots

‘Ik ben trots op de vele awards die we met MediaMarkt gewonnen hebben. Op de transformatie die we als bedrijf in verschillende landen hebben doorgemaakt. Op de vele projecten die we tot een goed einde brengen. En last but not least op een aantal jonge talenten die ik heb opgeleid en die nu goede stappen zetten in hun carrière bij MediaMarkt of bij andere bedrijven.’

Guilty pleasure

‘Shop ’till you drop. Je kunt me rustig twee dagen in een outletcentrum achterlaten, zelfs zonder eten. Shoppen vind ik echt heerlijk, haha!’