Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in Nigeria

2023-04-13
1000562
  • [onderzoek]
  • 1:59

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: Nigerianen betalen te veel voor hun internetaansluiting.

Uit onderzoek van cybersecuritybedrijf Surfshark blijkt dat inwoners van Nigeria veel meer betalen voor hun internet dan inwoners van andere landen. In het onderzoek wordt de zogenaamde Global Internet Value Index berekend door de internetsnelheid van elk land te delen door de betaalbaarheid van internet, om te bepalen welke landen te veel betalen voor hun online verbinding. Volgens het onderzoek staat Nigeria op de 109de plaats in de wereld met een index van 0,0017, dat is 44 keer lager dan het wereldwijde gemiddelde. In vergelijking met andere landen betalen Nigerianen dus te veel voor de internetsnelheid die ze daarvoor ontvangen. De internetwaarde is het beste in Oceanië en Europa, terwijl de betaalbaarheid van internet in Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Afrika ruim onder het gemiddelde ligt. Wereldwijd krijgen slechts vier op de tien mensen internet tegen eerlijke prijzen, terwijl 61 procent in verhouding te veel betaalt voor het online zijn.

Populairste branches

De e-commercemarkt in Nigeria zette in 2022 omgerekend 5,7 miljard euro om, dat is een lichte daling van de omzetcijfers uit coronajaar 2021, toen er 6,68 miljard euro werd omgezet (cijfers: Statista). Voor 2023 wordt er volgens EcommerceDB een omzet van 7,1 miljard euro verwacht. Met die cijfers zal Nigeria dit jaar op de 29ste plaats komen te staan van grootste e-commercemarkten. De verwachting is dat die groei de komende jaren voortduurt, aangezien voorspeld wordt dat er in 2027 bijna 11 miljard euro e-commerceomzet behaald zal worden.

De populairste branches waarbinnen online wordt geshopt zijn elektronica (goed voor 39,3 procent van de e-commerceomzet), mode (22,3 procent) en meubels en apparaten (15,7 procent).

Top-3

De grootste speler op de Nigeriaanse e-commercemarkt is het platform Jumia.com.ng, waar klanten bij verschillende aanbieders producten kunnen aanschaffen. In 2021 zette die webshop 19,4 miljoen euro om. Jumia wordt gevolgd door Slot.ng, een Afrikaanse retailer die elektronica verkoopt zoals telefoons, computers en tv’s. Zij zetten in 2021 6,9 miljoen euro om. De derde plaats wordt bezet door Ajebomarket.com, een modewebshop die naar eigen zeggen de ‘nummer één in Nigeria is wat betreft mannenmode’. De shop, die vooral sportkleding aanbiedt, zette in 2021 5,3 miljoen euro om.