Twinkle | Digital Commerce

Ford Motor Company, van wholesaler naar retailer

2023-09-27
1120630
  • [interview]
  • 1:17

Ford Motor Company, van wholesaler naar retailer Ford Motor Company, opgericht in 1903, heeft een rijke geschiedenis van innovatie en baanbrekende prestaties. De onderneming is beroemd om de introductie van de betaalbare Model T in 1908 en de assemblagelijn in 1913, wat de basis legde voor massaproductie en autobezit voor iedereen mogelijk maakte.

Gedurende 120 jaar heeft Ford voortdurend gereageerd op veranderingen in de industrie en de wereld. Vandaag spreken we Marco Suurland, Head of E-commerce & Marketing Retail, die met zijn team is binnengebracht om een nieuwe verandering succesvol te maken.

Overgestapt naar een agentuurmodel

Ford Nederland heeft onlangs een belangrijke verschuiving doorgemaakt. Sinds maart is het bedrijf overgestapt naar een agentuurmodel, vergelijkbaar met Tesla’s direct-to-consumer benadering. Dit omvat een omnichannelaanpak, waarbij klanten online voertuigen kunnen kopen met ondersteuning van een netwerk van showrooms en servicepunten. Momenteel zijn ze bij Ford druk bezig met het nieuwe agentuur model verder te optimaliseren: “Voor het eerst krijgen we zoveel informatie over onze klanten. We zijn druk bezig met wat er goed loopt in het verkoop en service traject, en zien ook wat er nog beter kan. Dit betekent dat we als organisatie de kans hebben om nog beter te worden”, vertelt Marco.

De toekomst van Ford Nederland omvat verdere optimalisatie van het agentuurmodel, nauwere samenwerking met het dealernetwerk en een sterke focus op elektrifi catie. Zo zullen tegen 2030 al hun personenauto’s elektrisch zijn.

Meer weten over Ford?
De verschuiving naar een agentuurmodel en de inzet voor elektrifi catie laat de vastberadenheid van het bedrijf zien om relevant te blijven in een dynamische automarkt. Op onze website lees je de uitgebreide versie van het interview met Ford.