Twinkle | Digital Commerce

Nieuw in de Markt: Faiafood

2023-09-11
1000562
  • [interview]
  • 1:29

Verse smaakmakers, direct van het land. Vier telers/verwerkers van gember, knoflook en uien bedachten een oplossing voor hun dagelijkse reststroom aan buitenbeentjes: Faiafood.

‘Elk gerecht smaakt beter met de toevoeging van ui, knof en gember’, vindt Sander Kleinjan, één van de initiatiefnemers van Faiafood. ‘En dat is precies wat wij bieden: gemaksproducten voor in de keuken op basis van deze ingrediënten. Je voegt veel smaak toe aan je maaltijd, zonder snijwerk of vieze handen.’ Faiafood is ontstaan door de samenwerking van Biesheuvel Knoflook, Roussel Onions, Sawari Fresh (gember) en Waterman Onions. De gezamenlijke nieuwe onderneming maakt en verkoopt ‘verse smaakmakers voor dagelijkse inspiratie’ in vier productcategorieën: 1. een box met onbewerkte uien, knoflook en gember, 2. deze producten gesneden per soort of gemixt, 3. purees van deze gewassen en 4. shots geperst van gember. ‘Ons streven is om een zo puur mogelijk productassortiment aan te bieden’, zegt de medeoprichter. Alle producten zijn onder de merknaam Faia te koop in webshop Faiafood.nl. De organisatie produceert alles zelf en heeft een eigen gekoelde opslag. De purees worden gemaakt zonder toevoeging van kleur- of smaakstof en moeten gekoeld worden bewaard en vervoerd. Voor de bezorging van de bestellingen wordt DHL ingezet.

Faia onderscheidt zich door duurzaamheid, gezonde producten en gemak, aldus Kleinjan: ‘Duurzaam omdat we geen afval overhouden – we gebruiken de gehele teelt. Gezond omdat onze producten essentiële vitaminen en antioxidanten aan je maaltijd toevoegen. En gemak omdat wij het snijden en pureren al hebben gedaan. Dat scheelt werk en stinkende handen.’

Innovatief is volgens Kleinjan dat de producten direct van de teler komen. Verser kan haast niet. ‘Daarnaast geven we voorbeelden van hoe de purees gebruikt kunnen worden.’

In de komende periode gaat Kleinjan zich focussen op online marketing en wil hij samenwerkingen met influencers aangaan. ‘Zo willen we meer merkbekendheid genereren’, besluit hij.